A koncertjáró zenehallgatóknak meglehetősen jó összehasonlítási alapjuk lehet(ne) arra, hogy otthoni hangrendszerük hogyan is viszonyul a valósághoz. (Sajnos, egyre kevesebbet és egyre kevesebben járunk élő zenét hallgatni, melynek gazdasági és szociológiai okainak elemzését átengedem másoknak.) Ezen okból kifolyólag nagyon sokan egy elképzelt hangideál, egy hallott High-End rendszer, vagy a barátok jobbító szándékai, javaslatai szerint alakítják – akár egy életen át folyamatosan – készülékeiket.
Azonban a koncertjárók is, a „csak” otthoni zenehallgatók is előbb-utóbb kíváncsiak lesznek, hogyan is szólhatnak az igazán „nagy” igazán drága – High-End – rendszerek az élő zenéhez képest.
Ilyen jellegű összehasonlítást végeztek már a nyolcvanas évek elején, amikor is a kor egyik legjobbjának tartott KEF 105 hangsugárzókat hallgatták meg egy koncerteremben. Igazából azonban ez sem adott valódi információt, hisz nem volt közvetlen élő- és reprodukált zene összehasonlítás, hanem csak a KEF-et és az elé kötött elektronikát szólaltatták meg valós akusztikai körülmények között. A leírások szerint, a kapott hang nagyon jó volt, sokkal jobb, mint amit egy lakásban bármikor is kaphatnánk az adott rendszertől, ám dinamikai és hangerő problémák voltak – magyarul a KEF 105 hangdoboz nem volt képes kihangosítani egy méretes színháztermet.
Az Octave Audio és az Isophon cégek 2012-ben megismételték a kísérletet, sőt, megtették azt, ami igazán mérföldkőnek számít, hogy az élő zenét közvetlenül hasonlították a „gépzenéhez”.
Az összehasonlításon szereplő géppark meglehetősen értékes volt (Euróban számolva is 7 számjegyű), a választott zene pedig sajnos eléggé egysíkú. A kísérletből leginkább csak a dinamikai lehetőségekre, korlátokra következtethetünk, de már így is tanulságos meghallgatni akár fejhallgatóval, akár sztereo-rendszerünkön hangsugárzókkal. Először végigjátsszák a darabot, amit rögzítenek, majd meghallgathatjuk hogyan képes azt reprodukálni az adott rendszer. A kísérlet során zongorahang és énekhang élő, kontra reprodukció összehasonlítást is végeztek, ám azokról nem találtam felvételt – talán nem véletlenül.
Természetesen a meghallgatásnál korlátot képez maga a fejhallgatónk, vagy hangsugárzónk, de a különbségek még ezeken keresztül is jól érzékelhetőek.
Comments
2 comments
JOSEPH CSOKA
Live wins hands down in every aspects.
Long
Bár logikusnak tűnik, de ez sajnos, nem mindig van így.
A Miskolci Nemzeti Színházban, a MÜPA-ban és a felújított Zeneakadémián bizony vannak olyan helyek a nézőtéren (nem is kevés), amelyekről hallgatva az élő előadásokat, bizony kifejezetten rossz hangminőségben lehet részünk. Azért soroltam fel ezt a három termet, mert ezekben van személyes és rendkívül negatív tapasztalataim.