Az F1 sikertelenségéből és pozitívumaiból tanulva, az eredeti futómű ötleten csak apró módosításokat végrehajtva, a DAC-ot alakították át teljesen. Átvették a Philips BitStream-rendszerű DA-átalakítási elvét. A szoftveren módosítottak és megépítették „köré” új DAC-jaikat. (A BitStream-konverter a CD-lemezről kiolvasott jelből 11 MHz sávszélességű 1-bites digitális jelfolyamot hoz létre 256-szoros túlminta-vételezéssel. Működését tekinthetjük úgy, hogy darabokra vágott amplitudó helyett darabokra vágott idővel dolgozik, aminek következtében a konvertálás után kapott analóg jelfolyam (jelhullámok) lépcsőzetessége kisebb, mint a korszakban ismert egyéb DA-eljárásoknál. A BitStream eljárás teljesen megszünteti a „glitch-nek” nevezett jelcsúszást, valamint a crossover-torzítást. Amennyiben egy ilyen konvertert tartalmazó DAC analóg része is „jól” van megépítve, a tápegység is profi, és persze a CD-n lévő piteket egy Micromega futómű olvassa ki, minden adott, hogy az eredmény egy sokáig hallgatható, kifejezetten analógos hangkép legyen.
A végeredmény igazolta Daniel Schar elképzeléseit és olyan CD-játszók készültek, melyek nem csak a ’90-venes évek elejének legjobbjai voltak, hanem ma is igen-igen jó hangú készülékeknek számítanak és kompromisszummentes alternatívát nyújtanak a lemezjátszókkal szemben.
Micromega Trio
Háromdobozos készülék (futómű, DAC, tápegység), ami az évek folyamán a gyűjtők egyik kedvenc készülékévé vált. Egy-egy teljesen hibátlan, gyári állapotban lévő példánya (magyar keresetekhez képest) még (már megint!) meglehetősen drága. A három egységet úgy tervezték, hogy azokat egymás tetején használva, a készülékek rezgéseit egy-egy robosztus, tüskében végző rúd – melyek egymáshoz kapcsolódnak – vezeti el a készülékállványig. Ettől függetlenül, amennyiben a három egységet egymástól külön-külön helyezzük el egy állvány polcain, jelentősen jobb hangot kaphatunk.
A Trio tervezésekor különös figyelmet fordítottak az optikai jelátvitel kialakítására, így megkérték a HP erre szakosodott mérnökeit, hogy tervezzenek valami „non-plussz-ultrát”. El is készült a korszak legjobb (és talán azóta is legprofibb) audióra szánt optikai jelátvitele. A témában gyakran vitát generáló „mérnöki gondolkodású” szakembereknek elegendő lenne egy Trio-t meghallgatni optikai és koax jeltovábbítással és saját füllel megtapasztalni, mennyivel rosszabb az optikai átvitel – bár a fizika szerint ez lehetetlen. Tehát eme egészen speciális optikai kapcsolat rosszabb lett, mint a szokásos koax, vagy pláne AES/EBU, így a továbbiakban már a franciák sem fektetett bele több energiát. A Trio második (újra felélesztett) sorozatába belekerült az un. Acutrans jeltovábbítás – ez már sajnos a gyár hanyatlásos korszakában történt, így meglehetősen kevés készült belőle.
Duo
Talán a legismertebb Micromega termékcsalád, afféle cégünk jelképe. Többféle futómű és DAC tartozik a Duo-kategóriába, melyek mára a legkülönfélébb összeállításban kaphatóak a használtpiacon. Úgy gondolom, ez már a legjobb vétel kategória. Ha valaki komolyan gondolja a CD-hallgatást és tényleg meg akarja tapasztalni, miért is megmosolyogtató, amikor bárki megemlíti a lemezjátszók felsőbbrendűségét, az vegyen egy bármilyen Duo futóművet lehetőleg a Pro DAC-kal kiegészítve. Ezen készülékek már Magyarországon is a többé-kevésbé megfizethető kategóriát képviselik, hangjukkal mégis beléphetünk a „legfelső körökbe”. Aki hozzájut egy Duo pároshoz, minden egyes lemez meghallgatásakor úgy érezheti, megérkezett a zenei Nirvánába. Kétszer is volt a birtokomban Duo-futómű, amit különféle DAC-okkal használtam. Többek között ezen készüléknek is köszönhető, hogy ma már nincs lemezjátszóm.
Solo
Megőrizve az eredeti felültöltős futóművet, megpróbálták beletenni a kétdobozos „tudást”. Sajnos az ár/minőség aránya nem lett jó, így újkorában nem számított előnyös vételnek. Korábbi verziója ferde előlapos, az újabbik ugyanabba a dobozba került, mint a Duo futómű. Jutányos áron hozzájutva érdemes megvenni, de valahogy rosszul van pozícionálva ma is. Kicsit többért már lehet Duo-t vásárolni, ami sokkal jobb, sokkal olcsóbban pedig van jobb Micromega.
Leader
Mára az abszolút best buy, aki CD-ben gondolkodik és lát egy eladó példányt, rohanjon megvenni! Ez most teljesen komoly. Bár úgy néz ki, mint egy hétköznapi CD-játszó – ami nem is csoda, hisz egy Philips dobozba építették -, hangminőségében maga mögé utasítja a Solo-t és jelentősen megközelíti a Duo BS DAC-kal rendelkező bármely Duo futóművet. Az ára pedig… Amikor legutóbb 40 000 Ft-ért hónapokig hirdették, majdnem zokogtam! 1992-ben a legjobb egydobozos készülékek közé tartozott árkategóriától függetlenül.
Volt szerencsém meglehetősen sokat hallgatni és szomorúan tapasztalni, hogy Oracle Alexandria lemezjátszóm (igaz, a Denon PMA320, illetve Musical Fidelity B1 phono-erősítőjét használva), lényegesen gyengébb hangminőségben, durvábban zenél, mint a Leader.
Junior, Logic
Meg kell említenünk ezen egydobozos készülékeket is, hisz a Micromega legjobb korszakának termékei. Alsóbb árkategóriába tartoztak, s mára legnagyobb erényük, hogy viselik a Micromega nevet. Semmivel sem voltak jobbak, vagy rosszabbak, mint árkategóriájuk átlaga. Hallgatható, barátságos hangkép ám a részletek elmosása és szűk sztereótér jellemezte őket.
Microline (Microdrive, Microdac, Variodac, Microamp)
A Cég (h)öskorszakának utolsó terméke. Egy komplett mini lánc, ami rendkívül stabil alapra, egy felültöltős, amolyan igazi Micromega futóműre, valamint a kiváló, egybites DAC-ra épül. A DAC kétféle verzióban létezett, egy „sima” és egy előerősítővel, egybeépített (Variodac) változatban. Ezt egészítette ki a 2×30 Wattos, ám 2 ohmig stabil Microamp. Ezen sorból a futómű/DAC páros, vagy a komplett minitorony szintén a legjobb vételek közé tartozik. A Microdrive olyan jól sikerült, hogy komoly konkurenciát jelent sokkal drágább futóművek számára is (a Duo szintjét persze nem éri el). Aki nem szeretne variálni, nem szeretne kutakodni, tesztelgetni, csak szeretne egy szép, kis helyet foglaló, ugyanakkor nagyon jó hangminőségű komplett rendszert, feltétlenül vegye figyelembe a Microline-t.
Számomra ezen készülékek jelképezik a Micromega legjobb korszakát. Természetesen később is készült néhány kiváló termék, mint például a fejleszthető Stage 1-2-3, illetve 4-5-6. Valamint meg kell említenem az Aria CD-játszót, ami egydobozos kivitele ellenére egyértelműen jobb lett, mint bármely változatú Duo, talán a Trio szintjét is elérte. Sajnos, a sorozat tartalmazott egy olyan szoftverhibát, ami ha jelentkezett, az adott készülék javíthatatlanná vált.
Aria
Daniel Schar sajnos elkövetett egy üzleti hibát. A Micromega megerősödését a terjeszkedésben látta, így 1993-ban jelentős befektetéssel (kölcsönből) új, modernebb helyre költöztette a gyárat. Ennek következtében 1997-re gyakorlatilag működésképtelenné vált és a Schar jelképezte korszak véget ért.
2007-ben egy befektetői csoport újraélesztette a nevet, azonban a minőség helyett a profit lett az elsődleges szempont, amely koncepció ugyan létrehozta a (gyári hibás) Aria CD-játszót, de az azóta tervezett készülékek többsége inkább az alsóbb minőségi kategóriában jeleskedik – ott viszont meglehetősen sikeresek.
Sok-Sok Micromega fotó a Long Pinterest oldalán is – klikk.
Megosztom:
Comments