A történet végén kezdem
English language can be selected in upper left corner (British flag). Még soha, egyetlen hangtechnikai készülékemet, kiegészítőmet nem vettem meg annyira gyorsan, mint a svéd Entreq gyártotta Olympus dobozomat, ráadásul soha nem adtam ki ennyire sok pénzt a „semmiért”. Azonban nem csak én lettem „Soros úr által megtévesztett és dezinformált”, hanem mindenki más is, aki akár nálam, akár a forgalmazónál megtapasztalta a csinos fadobozok hatását a hangképre! Voltak, akik azonnal megrendelték kisebb-nagyobb változatát, mások pedig elkezdték gyűjteni rá a pénzt… Tehát vásároltam egy súlyos fadobozt, valamint 3 db kábelt, melyek segítségével a dobozon lévő földelőcsavart összekötöm az erősítőm, CD-játszóm, DAC-om egy-egy RCA-csatlakozójával. A doboz nem tartalmaz semmiféle aktív eszközt, ellenben van benne néhány fémlemez, egy darab rézdrót és kb. 9 kg ásvány. Teljesen jogosan jegyezhetitek most meg (főleg az ár ismeretében), hogy garantáltan elmegyógyászati eset vagyok, illetve vagyunk a világon immár egyre többen.
…de térjünk vissza a történet elejére.
Egy kedves ismerősöm az egyik szokásos világmegváltó telefonbeszélgetésünk során hosszasan mesélt az Entreq cégről, mely cég fő termékcsaládja leginkább virtuális földnek nevezhető. A gyártó úgy gondolja, hogy az audio- és video-készülékek működése során különféle elektromos és mágneses zavarok keletkeznek készülékeken belül, s jutnak be azokba a tápellátáson, de akár a légkörön keresztül is. Eme zavaró jelek eltávolításával, csökkentésével jelentősen javíthatunk bármely árkategóriájú rendszer kép- és hangminőségén. Mindössze annyit kell tennünk, hogy a készülékeket összekötjük egy megfelelő méretű „ground boxal”, s az, mintegy porszívóként működve, kiszívja a rendszer működését zavaró jeleket.
Jól hangzik – olyan igazi „palifogó duma”, amire hajlandóak vagyunk könnyedén legyinteni, vagy a különböző (fórumos) beszélgetésekben azt kifigurázni.
Kicsit jobban elmélyedve a leírásokban, meghallgatva a cégről szóló pletykákat, azt is megtudhatjuk, hogy a dobozok elkészítéséhez, hangolásához(!) ráadásul semmiféle mérőműszert nem használnak, hanem azokat az elektromos erőterekre különösen érzékeny munkatársuk érzékelése alapján fejlesztik, alakítják.
Hú-ha, ez egyre misztikusabb, itt tuti, hogy át akarnak verni – de még nincs vége.
A „médium” tehát érzékeli az elektromos és mágneses tereket valamely elektromos készülék környezetében. Majd azt „összeföldeli” egy fadobozzal, amiben – kiviteltől függően – fémlemezek és drótok vannak. A drótokat el kezdi hajlítgatni, a lemezeket ide-oda tologatni, majd mikor úgy érzi, hogy a legkevésbé érzi az erőtereket, feltölti a dobozt különféle ásványok keverékével. A keverék összetételét szintén az emberi érzékelésre és tapasztalatokra alapozva határozzák meg.
Úgy gondolom, most már nem csak a műszakibb beállítottságú és szkeptikus felebarátaim mosolyognak (esetleg hangosan kuncognak), hanem a sokat tapasztaltak és nyitottabbak is.
Akik olvasták régebbi bejegyzéseimet (Tar, Stonehenge), azok tudják, hogy vannak tapasztalataim a jelenleg ismert fizika szerint megmagyarázhatatlan jelenségekkel kapcsolatban, így a leírtak természetesen felkeltették érdeklődésemet, aminek következtében meglátogatott a legkisebb Entreq doboz (azaz, annak tulajdonosa). Beszélgettünk, zenét hallgattunk, kicsit iszogattunk. Fontos megemlíteni, hogy a zene a Youtube-ról szólt egy BD-játszó segítségével, ami 10 méter hosszú RCA-kábellel van rákötve erősítőmre. Nyomtam egy „pause-t” és rákötöttem a Minimus-t erősítőm egyik RCA-csatlakozójára. Vártunk néhány percet, majd folytattuk John Mayall hallgatását a netről.
Az első reakcióm az volt, hogy bekapcsoltam a TV-t, hogy megnézzem, tényleg ugyanazt a zenét (felvételt) hallgatjuk, amit 4-5 perccel korábban abbahagytunk – természetesen az volt. Majd rendkívül feszülten el kezdtem végiggondolni, mikor és hogyan lettem átvágva, ki és mikor cserélte ki a komplett rendszert. Mivel kettesben voltunk a szobában, ráadásul barátom végig szem előtt volt, így el kellett fogadnom Sherlock Holmes szavait: „Ha kizártál minden lehetségest, bármennyire valószínűtlen, ami maradt, az az igazság.” A hang ennyire nagyfokú javulását bizony a kicsi Entreq doboz okozta!
Megkértem, hogy néhány napig nálam maradhasson, így kipróbálhattam különböző készülékeimre rákötve. Mivel egyszerre csak egy eszközt tudott „kiszolgálni”, így természetesen csak készülékenként szerezhettem vele tapasztalatot. Két nap ismerkedés után annyira jelentősnek ítéltem a hatását, hogy előzetes kipróbálás nélkül megvettem (beleugrottam) nagytestvérét, a már három készülék egyszerre való „leföldelésére” alkalmas Olympus-t.
Na de, mit is tud egy Entreq Olympus?
Először is azt kell írjam, olyan, mint a drog – pillanatok alatt rá lehet szokni és nem enged. A zene (a hang) mágikussá, önmagától értetődővé, folyékonnyá válik. Megszűnik minden zavar, megszűnik az elektronika és marad a zene (a zenészek) és a zenehallgató. Teljesen mindegy, hogy 256-os MP3-ról, vagy Mobile Fidelity CD-ről szól a zene, mert bár jól hallható a különbség, abszolút nem számít, hisz mindkettő elvarázsol. A térérzet nem csak pusztán jelentősen megnő, hanem ellentmondva az akusztikának, panelsugárzóimból a szobám minden pontján érzékelhető teret varázsol elő. Ez a panelsugárzók gyenge pontja – „egyszékes sztereó” -, ami az Olympus használatával megszűnik. Jelentősen nő a felbontás, az apró részletek közötti különbségek. Sokkal gyorsabbá válnak a hangindítások, megállások, ezáltal felismerhetőbbek a hangszerek.
Nagyon sok pozitívumot írhatnék még, de inkább azzal foglalnám össze, hogy a változás olyan mértékű és főleg olyan irányú, amit puszta készülékcserével a tapasztalataim szerint nem lehet elérni.
u.i:
A poszt megjelenése után sokan elgondolkodtak az Entreq dobozok „működéséről”, hatásmechanizmusáról és elkészítették annak DIY-változatát. Ezek közül többel személyesen is találkoztam, kipróbáltam. Két változatról – Radnai Rudolf és Sükösd Gábor virtuális földjeiről – melyek kiemelkedően jó hatásúak (bár nem teljesen ugyanazon irányban hantnak) a Long oldalon is beszámoltam.
További ezotéria
További virtuális föld
Comments
4 comments
Dániel
Szia! Még azt mondanám erre az egészre, hogy ok tegyünk egy próbát, meghallgatom, kipróbálom a dobozt… Mert tényleg minek okoskodnék a fizikával meg az elektrotechnikus szakmámból fakadó tudással, ami igen, kuncog e sorokat olvasva….
Ott röhögtem el magam aztán én is és váltál teljesen hiteltelenné amikor megírtad, hogy joutube-ról hallgatsz zenét, azzal próbálgatsz egy hangrendszert!
Na szép napot és sok földdel teli dobozt kívánok! 🙂 Dani
Long
Kedves Dániel – visszafogottabban, de azért mégis a te stílusodban:
– Elektrotechnikusi szakmádból fakadó tudásodon, hozzáállásodon a svájci elektromos szolgáltató munkatársai „kuncognak”, mert az ásványi alapú „vf” az ő ötletük, és mintegy 25-30 éve használják is, csak „némileg” nagyobb méretben. Bár igaz, nem elektrotechnikusok, hanem erősáramú villamosmérnökök dolgozták ki.
Valamint, ha netalán használsz Furutech elosztót, bármilyen nagyobb (drágább) vezetéket, akkor pedig én is kuncogok, mert ezen Furutech termékek szintén tartalmaznak ásványi alapú „VF”-et – csak éppen nem kommunikálják a hozzád hasonló „elektrotechnikusok” miatt.
– Tőled kulturáltabban, mindössze csak magamban elmosolyodtam azokon az arckifejezéseken, melyeket kizárólag LP-t hallgató felebarátaimon láttam, amikor megtudták, hogy a zene, amit oly nagy élvezettel hallgatnak, nem LP, de még csak nem is CD, hanem Youtube…
Időnként még egy „elektrotechnikusnak” sem árt(ana) nyitottabb elmével, nyitottabb füllel járkálnia a nagyvilágban, amihez az eddigiektől több sikert kívánok.
Balázs
Kedves Zsolt!
Tőled kaptam a Hifi világában a legtöbb ötletet és motivációt az elmúlt 2 évben. Megtanultam, nem úgy reagálni a dolgokra ahogyan elsőre gondolnám. Engem csak az igazság érdekel, éppen ezért keresem a realitásokat. Ez a virtuális föld téma teljesen relatív. Az elektronok nem a pozítívtól haladnak a negatív irányába, hanem fordítva. A pozítív, az elektron hiányos rész! A föld vagy virtuális föld elektron töblettel rendelkezik és nem akármilyen elektronokkal. Rendezett mozgású és forgású stabil elektronokkal! A bármilyen elektromos zaj, vagy elektromágneses zavarás, az elektronok nem kivánatos, nem előnyös mozgását eredményezi. Ezek a zavarodott mozgású elektronok adnak előnytelen hangzást ha bekerűlnek az audio rendszerbe. A föld vagy virtuális föld nem tesz mást, mint rendezett, tiszta stabil mozgású elektronokkal halmozza el az audió rendszert. Ha elég nagy fölényben vannak, kölcsönhatást gyakorolnak a zavarodott mozgású elektronokra…. Azért azt megjegyzem, hogy a gyártok marketing célból nem mondják el az igazat. Virtuális földet bárki csinálhat otthon, olcsón, értékes magyar ásványokból is….
Long
Kedves Balázs,
köszönöm a visszajelzést és a vf-ekkel kapcsolatos gondolatokat, „magyar ásványos” javaslatot.
A blogcikk megírása óta, nagyon sokan tettek rendszerükbe Entreq és / vagy diy ásványi alapú virtuális földet, így sok és sokféle tapasztalat gyűlt össze.
Talán a legfontosabb, hogy az ásványi alapú vf-ek pont annyira érzékenyek a mechanikus rezgésekre, azok csillapítására, mint pl. a lemezjátszók – ezért érdemes azok alátámasztására, elhelyezésére külön figyelmet fordítani.