Placebó, vagy tényleg működik (2) – Audio Animator, Black Body

Tuning

A két tuningeszköz – Artkustik Quartz Audio Animator, LessLoss Black Body – egészen más oldalról közelítik meg azt a problémát, melyről nem is tudjuk, hogy létezik – feltéve, ha homokba dugjuk a fejünket!

Habár nehezen, de mára többé-kevésbé elfogadottá vált, hogy az akusztikai rezgések hatással vannak nem csak a megszólaló hangra, de az összes készülékre és kábelre, melyek a hangrendszerben jelen vannak. Ezen mechanikus rezgések ellen védekezünk állványokkal, különféle alátámasztásokkal, csillapítóelemekkel. Vannak ugyan, akik nem hisznek pl. egy erősítő, vagy pláne kábel mechanikus rezgéseinek csillapításában, vagyis inkább a csillapítás, elcsatolás minőségjavító hatásában, de ez legyen az ő problémájuk – nekik pláne nem kell kipróbálni pl. a Black Body hatását.

Napjaink emberét és minden egyes tárgyát, készülékét – így a hang- és videórendszert is – sajnos folyamatosan érik másfajta „rezgések” is, melyekből a 19. századig mindössze a kozmikus sugárzás okozta „rezgések” jelenthettek volna problémát a kor zenehallgató emberének. Bár a tisztán mechanikus működésű fonográf ebből semmit sem vett észre – igaz, erre ma már nem mernék megesküdni – sőt! Az elektromosság az elektromos készülékek és főleg a „rádióhullámoknak” köszönhetően a ma emberét és készülékeit jelentős mennyiségű elektromágneses energia éri, melyek a legkülönfélébb hullámhosszal, egyre magasabb frekvenciával rendelkeznek. Ez egyértelműen befolyásolja biológiai életünket és egyre több bizonyítéka van, hogy jelentősen befolyásolja szívünk csücskét, a hifinket.

Ha a mechanikus rezgések ellen védekezünk – már aki – miért nem tesszük meg ugyanezt az elektromágneses rezgésekkel szemben? Tehetnénk fel a kérdést, de hát buta a kérdés, hiszen védekezünk! A tudomány igyekszik kiszűrni, távol tartani az EM-zajokat a méréstechnikában, űrhajózásban, orvostudományban, műszaki fejlesztésben – mert meghamisítja a mérések pontosságát, befolyásolja a készülékek működését.

Miért ne lehetne (kellene!) védekezni az EM-energiák, -rezgések ellen a hétköznapi életben is? Jó kérdés, de nehéz elfogadtatni valaminek a létezését, amit nem látunk, nem érzékelünk és tulajdonképpen a hétköznapi zenehallgató számára érthetően megmagyarázni sem tudjuk.

Nagyon régi és sok-sok ember egymástól független megfigyelése, hogy ugyanazon rendszerek egészen másként szólnak, ha a szobát telezsúfoljuk egyéb elektronikai készülékkel, vagy azt elvisszük a „világ végére”, ahol még a rádiótelefon sem működik. Ebből sokféle következtetést levonhatunk, pl. azt, hogy mindössze placebó, vagy el kezdhetünk gondolkodni és olyan megoldásokat kitalálni, melyek utólagosan csökkenthetik a hifinket (és minket) érő EM-energiákat. Az első részben bemutatott Shakti kő is ezt teszi, bár csal! Elsősorban nem a környezeti zajokat csökkenti, hanem a készülékeken belül keletkező elektromágneses sugárzásokat semlegesíti. Többé-kevésbé hatásos, így nem szabad egy laza mozdulattal félresöpörni. Némi kiegészítés a „shaktis” íráshoz, ami kapott hideget-meleget, de leginkább a tárggyal még sohasem találkozók kétkedését hozta elő.

Néhány napja meglátogatott egy régi barátom, aki egy betegség következtében elvesztette látását. Nagyon kedves, jó kedélyű és rendkívül „jó fülű” zenebarát. Sokat beszélgettünk, majd rátértünk a zenehallgatásra. Egyik kedvence Oscar Peterson, így egyik CD-je került a lejátszóba. Már az első számnál feltűnt, hogy nem így szokott szólni a rendszer, majd észrevettem, hogy elfelejtettem rátenni a (felültöltős) futómű tetejére a Shakti követ. Feltettem, mire barátom abban a pillanatban felkiáltott, azonnal mondjam meg, mit csináltam, mert sokkal jobb lett a hang! Úgy gondolom, ez aztán a szó igazi értelmében „vakteszt” volt, így nem is vesztegetném a továbbiakban a szót a Shakti kővel és a továbbiakban bemutatásra kerülő tárgyakkal legfeljebb csak olvasmányaikban találkozókra.

Tehát ott jártunk, hogy jelentősen csökkenteni kellene az EM-energiákat a mi és a készülékeink környezetében, valamint helyre kellene állítani az alkatrészek saját rezgéseit, saját, nyugalmi energiaszintjét, amit az EM-sugárzás folyamatosan tönkretesz.

Az Artkustik Quartz termékei a „jó” rezgések helyreállításával manipulálnak. Valódi EM-szűrést nem végeznek, az EM-hullámok hatását nem csökkentik. A leginkább rézhengerre hasonlító Audio Animátor különféle kristályokat tartalmaz, melyek pozitív kisugárzása, energetizáló hatása a keleti orvostudományban évezredek óta ismert, tulajdonképpen nevezhetnénk akár a keleti „aszpirinnek” is. Az Audio Animátort elsősorban a CD-lemezekhez fejlesztették ki, de azóta a technikai fejlődés megalkotta a DVD-t, BD-t, így azokon is hatásos. Lejátszás előtt az Animator-t el kell húzni a korong mindkét oldala fölött (nem kell hozzáérnie) és a korongról megszólaló zene (film) több részletet, nagyobb felbontást, levegősebb teret fog megjeleníteni. A hatás nem eget rengető, de jelen van és érzékelhető. Sajnos, a hatás rövid idő alatt „elvész”, így érdemes a rudat a forgó korong fölé helyezni.

audio animator 2

A megalkotása óta nagyon sokan, nagyon sokféle egyéb helyen kipróbálták. Tehetjük erősítő tápegysége fölé, DAC-modul közelébe, de akár kezelhetjük vele hangsugárzónkat és összes készülékünket – mindössze, csak végig kell húzni a tárgyak felett és a hangkép részletezőbbé, teresebbé, ám egyben egy kicsit hűvösebbé is válik. Több rendszerben is kipróbáltuk – a rendszerek leírását az első részben találhatjátok -, de a hatása a rendszer felépítésétől, árától függetlenül ugyanúgy jelentkezik. A meghallgató társaságból többen sokkal jobbnak, hatékonyabbnak tartják, mint a Shakti követ, de csak addig, amíg a Shakti a futómű alá-fölé nem kerül. Ez az elrendezés minden esetben nagyobb hangnyereséget hoz, mint a Shakti és az Audio Animator bárhol máshol elhelyezve.

audio animator 1

A meghallgatások során találtunk egy helyet, ahol az Animator nagyon jól működött (nyeresége megközelítette a Shakti futóművön értéket), ez pedig a házimozis lakásban a villanyóra tetején volt.

A meghallgatás-sorozat legértékesebb és egyben legérdekesebb „tuningeszköze” a Less Loss Black Body volt. Nagyon jól végiggondolt filozófia, alapos technikai mérések és meglehetősen nagy „hájp” van a termék mögött. Eddig csak távolról láttam, hatását A-B teszten sohasem hallottam, így meglehetősen nagy várakozással tekintettem a próbák elé.

A csomagolása már önmagában egy élmény, amit azonban jelentősen felülmúl a méretéhez képest rendkívül súlyos és tényleg meghökkentően fekete Black Body látványa. Jól esik ránézni, kézbe fogni – rendkívül jók az arányai.

A LessLoss alapelképzelése az volt, hogy alkossanak egy olyan – még kezelhető méretű – tárgyat, ami nem csak, mint egy esernyő árnyékolja le a készülékeket az EM-energiák elől, hanem azokat magába „szívva”, mintegy megtisztítja a környezetét. No persze nem nagy légteret, de egy-egy kisebb készüléket a hatása „lefed”. Nagyobb készülékek, rendszerek esetén javasolt több „fekete test” használata, amelyekre akár egy komplett lakás árát is elkölthetnénk. Biztos, ami biztos alapon – és persze a megfelelő anyagiak hiányában – egyetlen dobozt próbáltunk ki. Mielőtt még a hangra térnék, meg kell említenem, hogy egész nap számítógépen dolgozom és kifejezetten pozitív érzést jelentett, hogy a Black Body az asztalomon volt. Nem szeretnék messzemenő következtetést levonni belőle, de fontosnak tartom leírni.

A meghallgatások érdekes eredményt hoztak.

A Meridian-Etalon rendszeren jelentősen javított. Tér, levegő, energiák, gyönyörű felső tartomány állt a mérleg egyik oldalán, a basszus könnyebbé válása és emiatt a hangegyensúly némi felborulása állt a másik serpenyőben. A srácok bátran pontoztak is, ami az adott rendszeren az ő preferenciáik alapján azt jelentette, hogy a Shakti 1, az Audio Animator 3, a Black Body pedig 9 pontot kapott. Feltétlenül meg kell említeni, hogy ebben a rendszerben a Shakti kövek nem kerültek a futómű alá és fölé. A házimozi rendszerben nem igazán találtuk a LessLoss helyét, ha működött is, a hatás kicsi volt. Azonban ismét előjött a villanyóra, mint nagyon fontos zavarforrás. Arra téve kifejezetten javult a zene minden paramétere, a tér, a levegő, a hallgathatóság – ott is hagytuk a látogatás végéig.

lessloss Black Body

A saját rendszeremben való meghallgatás alapján három dolgot emelnék ki.

– Bármely készülék elé téve (a P10 tápgenerátor esetében is), javított a térleképezésen, feltisztította, lepucolta a hangokat, ám minden egy kicsit magasabb fekvésű lett, így a pozitívumok ellenére elvesztette a rendszer a zenehallgatási kedvet teremtő képességét. Ez alapján nem szeretnék Black Body-t a rendszerembe.

black body ps audio p10

– Van egy „teszkógazdaságos” házimozim a hozzá illő, kb. 25 éves képcsöves tv-vel A katódsugárcső fölé téve a Black Body-t, a kép olyan mértékű pozitív változáson ment keresztül, amit elég nehéz technikai paraméterekkel magyarázni. Megnőtt a felbontás(?), a színek intenzitása, a kontraszt – öröm volt nézni, csak hát, ki a fene venne egy elavult tv-hez bármilyen tuningeszközt (pláne negyed millióért)…

lessloss Black Body

– Némi gondolkodás után, afféle kósza próbálkozásként letettem a Black Body-t az Entreq Olympus dobozom elé, majd ott is hagytam jó sokáig! Jelentősen felerősítette az „entrekes” hangot. Minden hallgathatóbbá, dúsabbá, hangszerhűbbé vált. Olyan érzésem volt, mintha egy sokkal nagyobb Entreq dobozt tettem volna a rendszerbe, amin már el lehet(ne) gondolkodni.

A sok-sok órai zenehallgatással (teszteléssel) valószínűleg nem tudtuk teljes egészében feltérképezni az említett eszközök minden tulajdonságát, de sokkal okosabbak lettünk – vagyis inkább mégsem… Az, hogy pusztán a különféle EM-sugárzások különböző szintű csökkentésével, a készülékek, anyagok rezgéseinek, energiaszintjének javításával (helyreállításával) ennyire jelentős mértékű javulásokat lehet elérni, nem pusztán meglepő, hanem már-már félelmetes. Gondolatban eljutottam odáig, hogy tulajdonképpen minden rendszerben el kellene helyezni egy „fekete lyukat”, ami az EM-sugárzások teljes spektrumát magába szívja – csak hát, ezzel együtt magába rántaná készülékeinket és minket is. Tulajdonképpen mondhatnám, hogy a fele (az ötlet) már megvan, csak a megvalósításon kell még egy kicsit agyalni.

Előzetesként annyit feltétlenül le kell írnom, hogy összehozott a sors egy olyan gondolkodó emberrel, aki addig agyalt az ötleten, amíg létre nem hozott különféle lapocskákat, krumplikat (ez a fantázianeve), melyek a hatásukban az eddig felsorolt és minden rendszerben hatékony tuningeszközöket jelentősen felülmúlják. A hallottak alapján csupán egyetlen helyen / helyzetben nem tudtak „győzni”, ez pedig a CD-futóművek alá és fölé tett Shakti kövek. A folytatás ezekről a tárgyakról, ezek fejlesztéséről és bizony néhány buktatóról fog szólni, melyekből rengeteget tanultunk (tanultam) – bár még nem teljesen értjük, mi és miért történt.
A folytatás tehát, Cantando

Megosztom:

Comments

12 comments

  • cables

    Ha vendégül látunk valakit abból a célból, hogy bemutassuk a rendszerünk hangját érdekes jelenségre figyelhetünk fel. Ha ő nem akarja, hogy jól szóljon a rendszerünk, akkor nem is og jól szólni. Konkrét példát is mondanék. Nálam dicsérni szokták a mély hangokat. Egyszer jött hozzám valaki, aki már az első szám elején megszólalt: Itt nincsenek mélyek! És tényleg nem voltak, én se hallottam. Elővettem egy másik lemezt, amelyen hatalmas dobok szóltak. Most azok is elhalkultak. Nem értettem a dolgot.
    Elmentünk hozzá, nála szekrény méretű BEAG monitorok szóltak egy hatalmas szobában. Ott persze voltak mélyek.
    Hazatérve elővettem a két órával azelőtt csődöt mondott CDket… éppen olyan jó mélyek voltak, mint eddig.
    Nem tudom mi ez, az ő gondolata elnyomja a hangot, vagy az én agyamra hat az ő véleménye… de hogy így volt, az biztos.

    Cables

  • Long

    Abszolút egyetértek azzal, amit írtál, de tovább is bővíteném!
    Már évtizedekkel ezelőtt felfigyeltek rá és több cikkben is megemlítették, hogy egyes emberek pusztán a megjelenésükkel rossz hangulatot, kellemetlen életérzést, megemelkedett vérnyomást és pulzust okoznak, vagy éppen ellenkezőleg, a környezetükben mindenki lenyugszik és egy kellemes, boldog életérzés önti el őket.
    Ugyanez a szélsőséges érzés zenehallgatás közben is jelentkezik – vannak, akik már a megjelenésükkel tönkreteszik a zenét (vagy a zeneélvezetet?). Valójában ma már abban sem vagyok biztos, hogy az ilyen emberek jelenléte pusztán az emberekre hat, hisz egyre több, a minőségi zenehallgatást szolgáló „kütyüről” derül ki, hogy az emberekre is hatnak.
    Mindenesetre érdekes kutatási és fejlesztési terület lehetne, ha megfejtenék a pozitív emberek pozitív kisugárzásának (a hangra gyakorolt pozitív hatásának) mibenlétét és azt, mint egy „tuningeszközt” a hifisták rendelkezésére bocsájtanák…

  • Hollik László

    Ugyanezt tapasztaltam, jó pár tíz évvel ezelőtt. Folyamatosan finomítgatva, hangolva a rendszerem egyik alkalommal nagyon jól szólt, nagyon örültem neki, most megmutatom a barátomnak, aki általában szkeptikus volt ezen „finomítgatásokkal”szemben. Áthívtam, hogy most majd néz egy nagyot,de ahogy belépett a szobába összeomlott minden. Meg is jegyezte, hogy semmi nem történt. Azóta sokszor eszembe jut ez az eset én is arra a következtetésre jutottam, hogy ő nem akarta jónak hallani, ezért romlott el az a jó hang.

  • Hollik László

    Van egy eszközöm, vagy tíz éve vettem, Orgon Vszt-1 biotér harmonizátor. A blog bejegyzés hatására elővettem, kipróbálom, hogy működik a rendszer közelében. Pontosabban irányítani kell csúcsával egy adott pont felé 5-30 cm távolságból. Nem is értem, miért pihent ezidáig a szekrényben, ugyanis nagyon erőteljes hatása van minden készülékre. A legtöbbet talán a forrásra irányítva hozza, a CD futóműre, közvetlen utána a végfoknál hozza a legtöbb pozitívumot, harmadiknak az előfok követi. A készülékek hátuljára irányítva azokhoz néhány cm-re próbáltam ki. Persze az derült ki. hogy mindenhova kellene, leginkább a végfokhoz kellene még egy példány.

  • Long

    Nagyon azonos irányba kezdtünk el gondolkodni! 🙂
    Nem véletlenül került a poszt végén említésre a Cantando név. Egy olyan új világot és megközelítési módot nyitott ki számomra (számunkra), ami tulajdonképpen evidensnek látszódik, de az a fafejű „nyugati agyunk és gondolkodásmódunk” eleve kizárja az általad említett Orgon, vagy éppen az elektronikai eszközökhöz tervezett és az Orgon-hoz hasonló „működésű” Cantando hangképre gyakorolt hatását.

  • Kövér S. Tamás

    Azért ez egy érdekes eset. Néha úgy érzem hogy csak megfordítjátok a dolgokat. Én is voltam már abban a helyzetben, hogy a barátomnak meg akartam mutatni hogy milyen jól szól a cucc, és amikor ott volt nem szólt olyan jól. Persze lehet mondani hogy a barátom rossz hatással volt a rendszerre, de az is lehet hogy valahogy magamban felértékeltem a hangzást, és valami jobbat vártam mint ami igazából van. Aztán másnap amikor nem akartam büszkélkedni épp olyan jól szólt minden. Ez nemcsak a zenével működik. Volt eset amikor a kedvenc fagyizómba elvittem a barátaimat, hogy aztán ilyen fagyit még nem ettek, és ugyanez játszódott le, nekem sem ízlett annyira a fagyi mint amennyire ecseteltem hogy ez milyen jó fagyi. Másnap harmadnap megint a fagyizómban voltam és ugyanolyan finom volt.

  • Long

    Természetesen a zenehallgatásnak a hangrendszerek „hangminőségének” van lelki, pszichológiai összetevője is. Azonban az említett tárgyak mindig, minden esetben, minden rendszeren, minden hallgató számára ugyanazt az eredményt hozták (hozzák). Az egymáshoz való minőség-viszonyuk sem változott soha. Hatásuk vaktesztben is felismerhető. Ezek a tárgyak valóban működnek, nem pedig látványukkal hatnak a pszichénkre.

  • _

    Fekete LED-en gondolkodom. Az beszívná a zavaró energiákat.

  • Long

    A Black Body nem pusztán egy fekete test. Belsejében vannak EM-zaj elnyelő megoldások is.
    Mindenesetre kíváncsian várjuk a beszámolót a fekete LED hatásáról.

  • pirnek

    Több mint húsz éve javítok nyomtatókat, másológépeket és az a tapasztalatom, hogy ahol nem kedvelik a gépet ott állandóan el is romlik.

  • pirnek

    Hallgatta már valaki A.J. van den Hul Extender-ét?

  • Long

    Ez az észrevétel abszolút igaz minden elektromos és mechanikus szerkezetre.