NAD 5120 / TESLA NC 470 – avagy a Rút Kiskacsa

lemezjátszó, vintage

A NAD 5120 (vagy más néven TESLA NC 470) lemezjátszó, bár mára már középkorúvá öregedett, népszerűségéből semmit sem vesztett. A mai napig rendkívül jó alternatívát nyújt mindazoknak, akik nagyon kevés pénzből szeretnének egy kifejezetten hallgatható lemezjátszót vásárolni. Mivel legalább 40-50 000 NAD 5120-at adtak el Magyarországon – melyek aztán akár 5-6 gazdánál is megfordultak az évtizedek alatt -, így szinte mindenkinek van vele tapasztalata, van egy-egy kedves története.

Természetesen, amikor megjelent, én is rohantam megvásárolni, és az együtt töltött évek alatt mindent elkövettem vele, hogy a lehetőségeihez képest a legjobbat hozzam ki belőle. Rögtön az elején meg kell, hogy említsem, lesz macskás sztori is, mert nem csak a Magneplanáromat támadta meg egy vérmacska, hanem a NAD 5120 lemezjátszómat is.

1986-ban megvettem, hazavittem és betettem az addig használt NC420 helyére. Azonnal egy egészen új zenei (hangi) világ nyílt ki előttem. Még a saját, hozzáadott TESLA hangszedőjével is sokkal szebben muzsikált, mint az előző lemezjátszóm.

nad 5120

“Sajnos”, a HiFi Magazinnak és olvasóinak köszönhetően sorban jelentek meg a “Rút Kiskacsa” átalakítási, tuningolási javaslatai, melyeket mind-mind kipróbáltam és amely próbák további lépésekre késztettek.

A NAD 5120 tanított meg arra, hogy akár fillérekből (az adott készülék / rendszer árának elenyésző töredékéből) is lehet jelentősen javítani a hangminőségen, és persze nagyon sok pénzt el lehet költeni a “mintha hallanék valami különbséget” érzésre. A két megtapasztalási mérföldkő a lapos kar kicserélése csőkarra, valamint a lemezjátszó dobozának eltávolítása volt.

Azok számára, akik nem ismerik a készüléket és / vagy nem ismerik a történetét, csak röviden a lényeg:

A lemezjátszót eredetileg lapos hangkarral tervezték. Ez akkoriban abszolút újdonságnak számított, amit csak évtizedekkel később “talált fel” újra a lemezjátszóipar. A későbbiekben terveztek egy szokványos “csőkart” is, amire könnyedén ki lehetett cserélni a laposat.

Több hónapos utánjárás, telefonálgatás után sikerült vásárolnom két darabot belőle (egyet nekem, egyet pedig István barátomnak). Otthon azonnal beszereltük (ki-ki a sajátját a saját lemezjátszójába), majd az első album meghallgatása után legalább egy órán keresztül lelkendezve meséltük egymásnak (telefonon) az élményeinket. Nagyon-nagyon másként szólt, mint a laposkar, egy egészen másfajta lemezjátszót “csinálva” a NAD 5120-ból. Utólag azt kell írjam, nem feltétlenül jobbat, hanem, tényleg mást.

Ezen tapasztalaton felbuzdulva, és mivel éppen a balzafa-korszakomat éltem (minden készülék és hangsugárzó alá balzafát tettem), úgy döntöttem, hangkart építek. Akkoriban még olyan apróságokkal nem foglalkoztam, hogy se tudásom, se szerszámom, hanem egyszerűen vitt a lelkesedés. Fillérekért vettem egy második lapos kart, amit a tulajdonosa csőkarra cserét. Azt szétfűrészeltem úgy, hogy a rögzítése és az ellensúlya megmaradjon. Erre fabrikáltam balzafából egy “karcsövet”. A karkábelt egyszerűen felragasztottam az oldalára, s azt megszakítás, toldás nélkül vezettem el az erősítőig.

Kipróbálás után, még egy kicsit alakítgattam, de a végeredmény nagyon tetszett. Jobbnak tartottam, mint a gyári karokat, azonban, ami igazán jelzi, hogy tényleg nem lett rossz, az az volt, hogy egy hegedűművész barátnőm szintén jobbnak hallotta. Ő végül a későbbiekben igen-igen baráti áron meg is vásárolta tőlem az átalakított lemezjátszót (a DENON PMA320 erősítőmmel együtt).

A csőkar mellett a másik igen elterjedt és ráadásul ingyenes tuningmegoldás mindössze annyiból állt, hogy el kellett távolítani a lemezjátszó dobozát. A doboztalan (csupasz) lemezjátszó szinte fellélegzett, nagyobb térrel, simább, egyenletesebb hangképpel hálálta meg a vetkőztetést.

Jó páran azonban nem álltunk meg itt, hanem eltávolítottuk a lemezjátszó alját is, így ezután a készülék mindössze egy különálló motorból, három rugóból és az azokra ültetett vázból állt. A motort indítása, leállítása pedig a motorra közvetlenül rákötött (vékony, tömör rézből készült) tápvezetéknek a falba bedugásával, kihúzásával történt. (A képen egy Vass Andrási György által átalakított változat látható, kapcsolós motorindítással.)

nad 5120

Így elkészítettük a legminimalistább lemezjátszót, azaz mégsem. Abban az időben többen is kipróbáltuk lemeztányér nélkül is, a hanglemezt mindössze három apró csavarra, tüskére, stb. feltéve, mely alátámasztások az eredetileg a tányért hordozó meghajtott, műanyag tárcsára voltak téve. Ebben az esetben apró kis súlyokkal pótoltuk a tányér súlyát, melyeket a rugókon lévő vázon helyeztünk el. Volt, akinek bevált, volt, akinek nem.

A tányért szintén számtalan variációban készítettük el – üveg, kerámia, fa, alumínium, akril, stb. Az általam kipróbáltak közül a kerámia bizonyult a legjobbnak és egyben sajnos legdrágábbnak.

Mire a “mű” elkészült, már szinte semmi sem maradt az eredeti lemezjátszóból. Olyannyira semmi, hogy még a váza is le lett váltva egy balzafából készült keretre. Tulajdonképpen ez volt a NAD 5120 legnagyobb hibája (a megszüntethetetlen nyávogás mellett), ha valaki belevágott az átalakításába, sohasem volt vége, mindig volt valamilyen apróság, volt még egy alkatrész, amit ki lehetett váltani valami mással, valamilyen más anyagúval.

Amikor úgy éreztem, hogy készen vagyok – mert már hónapok óta nem nyúltam hozzá -, jött a képbe Spagetti. Ő egy igen-igen különleges és szép macska volt, ugyanis édesanyja – egy fajtiszta perzsamacska – elkóborolt a bükkben, ahol találkozott egy vadmacska fiúval. A nászból született Spagetti, aki trikolor hosszú szőrű volt, ám csontozatát, arcát, a mentalitását az apjától örökölte.

Éveken keresztül szemlélte a háttérből a NAD 5120 változásait, hosszasan figyelte, ahogy forgott a tányérja, és megvárta, hogy belekerüljön életem első normális (természetesen, mihez képest) hangszedője, egy Ortofon X1 magaskimenetű MC. Nem tudom az okot – talán a hangszedő kék színe tetszett meg neki -, de több évnyi “balesetmentes” közös lemezhallgatás után, egyik este nem bírta tovább és felugrott a lemezjátszó (vagyis ami maradt belőle) tetejére és azt egyben le is lökte a földre.

Ezzel az X1 sorsa megpecsételődött – véglegesen elhalálozott. Ideiglenesen visszakerült a balzafa hangkarba az eredeti TESLA hangszedő, ami annyira rosszul szólt, hogy néhány hónapnyi koplalás után vettem egy másik X1 hangszedőt, majd az Ortofon MC10-et.

nad 5120

A kis NAD lemezjátszó igen kellemes emlékeket idéz fel bennem a mai napig. Örömmel tölt el, hogy még mindig ennyire sokan használják, és bizony gyakran megfordul a fejemben, hogy kellene venni egy teljesen gyári állapotban lévő példányt – nem olyat, amit valaki hozzám hasonlóan átalakított. Nem hallgatnám, hanem időnként kicsit nézegetném, nosztalgiáznék, majd visszadobozolnám és őrizgetném az utókornak.

Ez volt az én NAD 5120 történetem.

Megosztom:

Comments

7 comments

Leave a Reply

  • György Ágoston

    Kedves cikkíró, Tulajdonomban van egy teljesen gyári Nad5120 első tulajdonosa nagybátyám volt,nagyon megkímélt és Ortofon MC10 MK2 hangszedővel.
    Nálam nincs használatban és sok helyet foglal el.
    Ha gondolja és erdekli eladom magának.

  • Molnár Farkas

    Tisztelt cikkíró! Műszaki kérdésem lenne, válasza esetén emailban telefonszámot cserélhetnénk,ha nem lenne terhére.
    Előre is köszönöm!

  • Kováts László

    A balzafa kockánál sokkal jobb a különféle gömb alakú ásványi kő, ami lehet rózsakvarc, karneol, hegyikristály, ónix, vörös jaspis. Sajnos a megvásárolt nyakláncot, aminek a köveit leszedjük annak vége, de pár ezer forintért az összes készülék alá lehet tenni ezekből, és hangminőség javulás miatt erősen ajánlott. Egy trükk a hogyanra. A gömb alakú kövek, hogy ne guruljanak el, egy lapos csavaralátétbe helyezzük bele ezeket a köveket és mehet alá a készülék lábakhoz! És aki ismeri a PWB hatást, tegyen egy-egy apró nyaklánckövet a cd tokokba a két rész közé a nútnál,de a könyvekbe is tehetünk kb a kinyitott közepébe, ide a hegyikristály lesz a legjobb. Minél több cd, könyv van nekünk, annál jobb a hatás. Érdemes csak azonos köveket alkalmazni, nem kell keverni, más más kő nem könnyű ellenőrizni így a hatást. Ezután pedig már a vezetékekre is ahogy néhányan a szigetelésnél gyárilag rátesznek zavarszűrésre lásd psx játéknál is, a elég egy vékony ónozott drótra visszafűzni pár szem követ, ezt tesszük rá a szigetelésre a kábeleknél, és mondjuk a karneolnál a hangminőség kb egy ortot javul. Vörös jaspis a mélységnek ad életet, a hegyikristály a magas tartományt javítja. Az ónix a középnél, a karneol szerintem az mc hagzásra emlékeztet. A holdkő érdekes a térérzetet középre helyezi, míg az apatit visszhangossá teszi a hangminőséget.A rózsakvarc pedig a középtartományt is képes javítani.Ezek a csakra tudomány halláskövei, és Peter Belt eszközei is hasonló elven működhetnek. Van aki úgy is kipróbálta, hogy a Sonus Faber Aida hangfalnál is képes volt még javítani a hangminőségen. A Nadból nekem is van jelenleg három darab.Viszont a cd praktikusabb, és azt mire képesek itt is a kövek? Holografikussá vált a hangminőség behangoltam így a rendszert, és tudok úgy is változtatni ezen, hogy nem kell rohannom a készülékeket csereberélni.És egy Pioneer 707 cd játszó, vagy egy Technics deck AZ-6 is képes sokat javulni, egy snassz Yamaha AX 590-essel. A hangfal igaz a Heybrook HB 1, két páram is van, a 2es és hármas szériából. A kábelek audiphile minőségiek, főleg Van Den Hul és ATR Amadeusok is, mégis végre a majdnem tökéletest értem el, igaz az átlagnál valamivel jobb hifivel.

  • Kováts László

    Az Ortofon X1 mc sajnos a gumibakja a söntésnek elöregszik, idővel a szár emiatt elgyengül, és ezért ráfekszik teljesen a lemezre a tű. Azt én se tudom ki javítja ezt meg, pedig az én MC 10superem és a másik is az mk II ez a fekete, nekem is lehet nem sokáig fog már jó lenni.De a T10, és a T5 trafó még remélem sokáig bírni fogja, és talán az Audio technika mc7-ese jó lesz majd hozzá.Különben nálam az FF15 is, mintha mc-vé alakult át tényleg kellemesen szól.

  • Long

    Kedves László, a leírtak alapján javaslom, hogy lépj be a Long Facebook csoportba, ahol az ilyen és ehhez hasonló megoldásokat osztjuk meg egymás között. Kérlek, mindezt írd le ott is – feltéve, hogy van Facebook profilod.
    https://www.facebook.com/groups/260964382016452

  • Long

    Küldtem e-mail-ben telefonszámot, valamint az, a “kapcsolat” menüpontban is megtalálható.

  • Kováts László

    Sajnos most nincs erre sok időm, mert az élet ma olyan, hogy nehéz ezzel is foglalkoznom. Szerencsére Szabó Károly, és azok még akik vették a fáradtságot, már amit lehetett leellenőrizték.Ha egy kis időm pedig van, sok mást is elolvasok, és van ami sokkal fontosabb jelenleg. Egy tény a kövek leginkább úgy energetizálnak, hogy közben lemágnesezik,ionizálják is a környezetet körülöttünk.Van amúgy már ilyen termék a Shakti Stones, amit anno megtudtam erről, hasonló kövek vannak elhelyezve a kőlapban, egy réztekerccsel körülvéve, ez pedig gondolom egy kétkomponensű epoxygyantába ágyazva.Ez egy olyan műkő, ami valójában egy orgonit féle termék.A legérdekesebb ezzel a témával az, hogy a napsütéses időben, erősebb lesz a hatás. Ezért kell letisztítani ezeket a gyógyító köveket, mert a kőzet elnyeli az elektroszmogot, és talán visszaállítja a környezetben az otthonunkban a természetes közeget.Nem is lehet azt leírni, hogy például a szobanövények is milyen szépek lesznek. Az élővilág a Föld természetes erőterében érzi jól magát.A téma innen más lesz, de a jelenség ez az orgon erő, már bizonyítottan képes olyan hatásokra, amivel az MTA Természettudományi kara is foglalkozik, mert az Orgon Tech Bt. már sok esetben kiegészítő terápiaként alkalmazza sportsérüléseknél az ő általuk tervezett készüléket.Képes kb 6 szor hamarabb meggyógyulni egy sérült testrész,legyen az tőrés szakadás, a műtét után segíti felgyorsítja lerövidíti ez az energia a gyógyulást. Olimpikonok híres neves focisták is elismeréssel beszélnek már erről is. Azt ki akar és próbálja ezt az orgon energiát a saját szakterületén alkalmazni, ez szuverén joga. Érdekes az is, ahogy a neves high end cégek is ma tervezik a valóban ízig vérig mindent beleadott termékeket. És mégis nem szól elég jól egyes helyeken, és kiderülhet egy nagyobb mobilantenna, esetleg valami más wifi is elrontja a hangminőséget. Sajnos azt mit is tud valójában akár egy audiophile termék, szinte lehetetlen a maximumot kihozni. Ahhoz nehéz ezektől mentesülni, de akár a károsabb földsugárzást is,(Vízerek) mert ilyen is van, ki lehet az ezzel foglalkozó szakembereknek iktatniuk. A zene pedig ezek miatt nehezen lehet tökéletes, de egy bizonyos pontig ki tudjuk aknázni azt mit is tud a rendszerünk, és ilyenkor kényelmesen hátradőlve élvezhetjük már a kedvenc lemezeinket, és állandóan fog jó lenni a hangzás.Ha eddig szerencsénk volt pont jó helyre helyeztük a hangfalat, megmozdítottuk a készüléket, és valamiért tökéletes lett minden,legalábbis sokat javult a hangkép.Ismerős nem? Ez is mert a környezetünk hatásait eddig nagy nehézségekkel tudtuk kivédeni a hifiknél is.

    Egy tipp még a teszteléshez. Vegyünk elő egy olyan részletgazdag zenét a szintetizátort kedvelők Jean Michaelt, a rockot Dire Straits, komolyzenénél Bizet Carment, és például a szünetnél ennél hallani a zörejt, ami már kottalapozás, vagy a stúdióban felvett zenéknél, olyan mellékzörejek is lesznek, amit eddig akár az erősítőnk finom torzításának hittünk. A Deep Purple pedig a mély tartomány, az elektromos basszusgitár olyan különleges lett, ez egy HB1 nél!!!, hogy én se hittem azt, a vörös jaspis erre is képes. A hallás köveivel én csak a fülre, semmi más műszer, a számomra a hangminőség tényleg bőven jó lett. Ezek az ajánlott kövek ezt tudják, be tudjuk a teljes színpadot hangolni, és ez mennyire szubjektív gondolatom, majd úgy érdemes negatívan írni erről, ha kipróbáltátok, és semmi se történik nálatok. Ez nem hangprocesszor, házimozi erősítő, sőt van nekem az is, Yamaha rx 1400 as, és a mérőmikrofonja teljesen másképpen fogja számunkra behangolni ennél a rendszert.

EnglishFrançaisDeutschMagyar
Scroll Up