English language can be selected in upper left corner (British flag). Úgy tűnik, hogy a hifiben évtizedek óta evidens hangzásjavító megoldások egy része, ha csak lassan is (nagyon-nagyon lassacskán), de egyre több jó hallású házimozis hm-rendszerébe is „beszivárognak”. Nagy még az ellenkezés és értetlenség, de már nem átkozzák ki maguk közül azt, aki a tápkábeleknek, elosztóknak, hangszórókábeleknek a hangzásra gyakorolt hatásáról beszél / ír. Ellenben az alátámasztások, különféle hifi-asztalok, -lábak, pláne a HDMI-kábelek, tápszűrők és a virtuális földek említése ma még sajnos a házimozis közösségek szemében egyenértékű az elmebetegséggel – őszinte és hatalmas tisztelet a kivételnek. Remélhetőleg, néhány év, vagy éppen évtized múlva talán ők is nyitottabbá, hallóbbakká válnak ezen eszközökkel szemben is és nem fognak idegenkedni néhány tv-tuning megoldástól.
Az ezen tárgyakról, megoldásokról szóló „beszélgetésekben”, elsődlegesen a hangra gyakorolt hatások kerülnek szóba, a hangzásban okozott változásokat elemzik ki – azaz csak próbálják kielemezni – a tapasztaltabbak, a nyitottabb „fülűek”. No de mi van a képpel, lehet-e a különféle képmegjelenítőket tuningolni, lehet-e az említett eszközökkel élvezhetőbb, jobb, valóság hűbb látványt elővarázsolni ugyanazon képmegjelenítőből (TV-ből)?
Igen lehet, sőt, kifejezetten sokat tudunk (tudnának a házimozisok) javítani a képminőségen, de a mesémet kicsit korábbról indítom, úgy a nyolcvanas évek végéről. Azonban előtte egy észrevétel, azaz tapasztalat. Nem áll messze a valóságtól, ha azt írom, amilyen egy házimozi-rendszer hangja, olyan a képe is. Azokban a hm-rendszerekben, melyekben az elsődleges szempont, a „b@sszon oda minél nagyobbat”, meg legyen dögös, valamint a tulajdonosa meg van győződve arról, hogy létező kategória a „házimozi-hangzás” (amivel a silány hangsugárzókat és erősítőket a marketingesek rájuk sózták), azokban a kép is túlfényes, túlkontrasztos, tökig sharpenelt, a gamma a maximumra vett, stb. Vagyis a valóságnak még a nyoma sem maradt meg a képernyőn (sem). Elnézést, ha tévednék.
No, de a nyolcvanas évek végére szerettem volna először is visszatérni, amikor megvásároltam életem első színes TV-jét egy kisképernyős Sanyo-t. Az ifjabbaknak talán már semmit nem jelent ez a kifejezés, ezért leírom a méretét 12 (azaz tizenkettő coll). Ma már laptopnak sem nagyon menne el, de akkoriban ez számomra a Kánaán volt – bele is került vagy egy teljes évi fizetésembe (nem hülyéskedek).
Tehát hazavittem első színes TV-met és beállítottam a számomra legmegfelelőbb képtónust. Ehhez mindössze a fényerő, kontraszt és színmennyiség volt szabályozható. Mivel abban az időben kezdtem el jó, majd igen-igen kiváló monitorokon dolgozni (pl. Barco), így tudatosult bennem, hogy a munkaeszközöm képe klasszisokkal jobb, mint az otthoni TV-mé. Nem is igazán a felbontás különbsége volt látványos, hanem a színek helyessége, a fekete-fehér aránya és magának a feketének a mélysége.
Nekiláttam beszerezni az információt a témával kapcsolatban, ami akkor az internet előtti világban nem volt egyszerű. Néhány hónap alatt megtaláltam a TV-m kapcsolásirajzát, s azon azokat az potmétereket, melyekkel a geometriát, a színeket, a színek arányát és a gammát lehetett állítani.
Ezek után leszedtem a TV hátoldalát és a konyhai asztalon (ami egyben műhelyasztalként is üzemelt) nekiálltam beállítani a kis Sanyo-t. Amikor elégedett voltam a végeredménnyel, visszaszereltem a burkolatát, visszatettem a helyére, majd bekapcsoltam. Nem teljesen értettem, hogy mit és mikor, de valamit az összeszerelésnél elállíthattam, mert bár jobb volt a kép, mint korábban, de rosszabb volt, mint amikor a konyhában beállítottam.
Visszavittem a konyhai asztalra, leszereltem a hátát és megpróbáltam rájönni, hogy mi állítódott el. Kicsit még cseszegettem az állítócsavarokat, majd megnyugodva visszaszereltem a dobozt és visszavittem a TV-t a szobába. Bekapcsoltam ismét és ismét konstatáltam, hogy már megint nem ugyanolyan a kép, mint amit beállítottam.
Ismét konyhába vitel, ismét szétszerelés, ismét minimális állítgatás, ismét nagyon szép, emberi tónusok, majd ismét összeszerelés, ismét visszavivés a szobába, majd ismét a szomorú valóság – rosszabb, mint a konyhában.
Már nem emlékszem, hányszor játszottam el ezt a folyamatot, amikor egyszer csak rásiklott a tekintetem a „Rút Kiskacsára”, a doboz nélküli NAD lemezjátszómra. Azok számára, akiknek nem ismerős a történet, csak röviden leírom: Volt anno egy műanyagházba épített NAD lemezjátszó (amit még ma is nagyon sokan használnak), melyről kiderült, hogy sokkal szebben szól, ha nincs rajta a műanyag doboza. Tehát ránéztem a csupasz (doboz nélküli) lemezjátszómra és valami el kezdett derengeni…
A következő próbánál már a doboz nélküli, csupasz TV-t tettem vissza a helyére és kapcsoltam be. Igen, kedves olvasó, a TV műanyag háza okozta azt, hogy a konyhában (csupaszon) nagyon jó kép a szobába visszatéve (és bedobozolva) sokkal rosszabb lett.
Sokáig gondolkodtam, hogy mit is csináljak, hogyan használhatnám biztonsággal a TV-t a doboza nélkül, de nem jutott eszembe semmiféle használható ötlet, így sajnos visszadobozolva és tudásának 75-80 százalékát megőrizve használtam az aprócska Sanyo-t.
A későbbiekben a nagyobb TV-imnél is megcsináltam a doboztalanítási próbát, s bizony sajnos, mindegyiknek jobb képe volt csupaszon, mint bedobozolva. Erre egy kicsit később még visszatérek.
Ahogy anyagilag megengedhettem magamnak, azonnal felépítettem az első házimozimat, melynél a forrás képlemez volt, a képmegjelenítő pedig az akkor elérhető legjobb SONY Trinitron TV. Ez is jobb képet adott a doboza nélkül, így egy-egy élvezkedős filmnézés, vagy a haveroknak szóló demó alkalmával levettem róla, de alapvetően és kicsit szomorúan a dobozába betéve használtam.
Ez a SONY már tartalmazott egy computert, amihez megkerestem a belépési procedúrát és a színeit nem az átlag felhasználónak szánt és a képernyőn megjelenő kezelőfelületen, hanem szoftveresen állítottam be. Mivel akkor már nagyon sok időt „töltöttem” kalibrált Barco monitorokkal, valamint a háttérből figyelve láttam több Barco kalibrálási procedúrát, így eszembe sem jutott, hogy belenyúlva a SONY szoftverébe, bizony rendesen „hazavághattam” volna a TV-t. Őszintén bevallva, elsőre azért sikerült rendesen mátrixos zöldre beállítanom a dolgot, amiből nagyon nehezen találtam „vissza”, de néhány napi izzadás és az egyik képlemezemen talált kalibrációs táblákkal sikerült igen-igen jó, meglehetősen színhelyes képet „kikeverni”.
Kísérletező, kíváncsi ember lévén, valamint annak tudatában, hogy a videojel és a hangjel között alapvetően csak néhány nagyságrendbeli rezgésszám különbség van, nekiálltam az említett SONY TV-n kipróbálni mindazt, amit addigra a hangtechnikai eszközök tuningjával, kiegészítőivel kapcsolatban tudtam.
Kipróbáltam a TV alatt különböző állványokat különböző tüskés alátéteket, ami a TV 60 kilós súlya miatt nem volt egyszerű, de megérte. A TV pont annyira érzékeny a mechanikai rezgésekre, és pont úgy „meghálálja” a megfelelő állványt és alátámasztást, mint egy erősítő, egy DAC, stb.
Ezen felbuzdulva kapott a SONY egy Siltech tápkábelt is, aminek bekötése után legalább 3-4 filmet néztem meg egyszerre, mert annyival jobb volt a kép, mint a saját tápkábelével. Ezt a kábelt végül beforrasztottam közvetlenül a készülék transzformátorára. Ismerőseimnek beszámoltam róla és megmutattam az eredményt, akik ugyanúgy jellemezték a változást, mint ahogy én tapasztaltam. A-B tesztet nem tudtam csinálni, de tulajdonképpen nem is lett volna értelme, mert oly nagy volt a különbség.
Ezen felbuzdulva, elhatároztam, hogy valamilyen jobb kábellel fogom összekötni a képlemezjátszómat és a TV-met. Többféle összekapcsolási mód létezett, de a két készülék között a SCART-kábel adta a legjobb lehetőséget, mert azon külön-külön kezelte az R, G és B jeleket. Tehát kellett egy jó SCART-kábel. Mint kiderült, ez csak az én fixa ideám volt, mert akkoriban nem létezett „jó” és „rossz” SCART, hanem volt 1 méteres, meg 1,5, stb.
Magad uram, ha szolgád nincs alapon, szereztem egy rajzot a SCART bekötéséről, szétszedtem egy kábelt, így hozzájutottam 2 db csatlakozóhoz. A megfelelő vezeték kiválasztása elvi síkon történt. Abból kiindulva, hogy a képjel sokkal magasabb frekvenciájú, mint a hangjel, egy akkoriban megjelent Siltech digitkábelt szedtem szét és készítettem belőle SCART-kábelt.
Máig nem felejtem a pillanatot, amikor néhány barátom jelenlétében kipróbáltuk. Tökéletes A-B teszt volt, mert egyedül én tudtam, hogy mikor van a gyári és mikor a sajátom bedugva – bár ez a srácok arcán is látszódott. Sokkal jobb volt a magam fabrikálta diy SCART, mint amit addig használtam. Ennek következtében napokig SCART-kábeleket készítettem az ismerőseimnek.
Ezt a történetet 1992-ben egy apró „szösszenetben” meg is írtam, utalva arra, hogy ha a képtechnikában is elterjednének a jobb kábelek, akkor nagyobb élvezetet nyújtanának még akár a TV-adások is. E gondolatok leírása után jó néhányan körberöhögtek, elmeháborodottnak tartottak – kereskedők, magánemberek egyaránt. Én meg csak szépen csendben átsétáltam hozzájuk, bekötöttem a diy Siltech SCART-kábelt a videomagnójuk, műholdvevőjük (és néhányak képlemezjátszója) valamint TV-jük közé, majd egy óra múlva kihúztam és hazavittem. Nem volt egyetlen eset sem, amikor ezután a „procedúra” után ne akarták volna azonnal megvenni saját diy-kábelemet, vagy ne kértek volna meg rá, hogy csináljak nekik is.
Már nem vagyok teljesen biztos, de úgy emlékszem, először az AudioQuest cég eszmélt és kezdett el nagyon jó SCART-kábeleket készíteni. A cég legnagyobb, ezüst típusa a mai napig megvan – jobb, mint amit én készítettem.
Egy nagy időugrással térjünk át napjainkba.
Egy Panasonic plazma képmegjelenítőt használok, melynél mindazt a tapasztalatot, amit korábbi TV-imnél és a hangtechnikában szereztem az évtizedek alatt alkalmazom. Így most végre rá is térek arra, amiről ez a blogbejegyzés szól, vagyis a képmegjelenítők tuning-lehetőségeire. Ezek olyan tv-tuning javaslatok, gondolkodásra késztető megoldások, melyek már nagyon sok helyen sokféle típusnál beváltak.
- A TV-m hátlapja véglegesen le van szerelve. Mivel még véletlenül sem lehet hozzáférni, így nem balesetveszélyes.
- Minden egyes csatlakozó (készüléken belül is) be van kenve Van Den Hul Solutin kontaktusjavító olajjal.
- Minden integrált áramkör és transzformátor tetejére fo.Q rezgéscsillapító lapot ragasztottam.
- A tápegység le van takarva egy Shakti kővel, néhány egyéb helyre pedig Shakti OnLine van felragasztva.
- A tápellátása önálló tápösvényről megy: villanyóra – diy tápkábel – P10 tápgenerátor – Siltech SPX20 ezüst tápkábel a készülékbe beforrasztva.
- A tápegység az USB-porton keresztül „meg van támogatva” egy nagy értékű kondenzátorral és néhány csekély értékű, ám jó hangú by-pass kondival.
- A készülék SolidSteel 5.3 állványra tett fekete gránitlapon áll SolidSteel tüskék közbeiktatásával. Úgy tapasztaltam, kép esetén jobban beválnak azok az alátámasztások, melyek a hangot keménnyé, csillogóvá, attraktívvá teszik, mint azok, melyek inkább lágyabb, emberibb irányba viszik. Csak filozofálgatok, de valószínűleg a képjelek sokkal magasabb frekvenciatartományával függhet össze.
- A házimoziban, valamint a tápellátásban több virtuális föld van elhelyezve.
- Ennél a készüléknél már nem hagyatkoztam a szememre, hanem az rendesen kalibrálva van (azaz egy másik ugyanilyen készülék kalibrációs adatai vannak átvéve). Ezzel kapcsolatban egy fontos észrevétel. A kalibrálás még azelőtt történt, hogy a P10 tápgenerátort valamint a virtuális földeket megvettem volna. Ezek bekötése után a fényerőt visszább kellett / lehetett venni, mert megnőtt az egészen sötét és egészen világos részek felbontása, valamint megnövekedett a fényerő.
- Crystal 1.3 HDMI kábeleket használok. Talán érdemes legalább egy kicsit elgondolkodni azon, hogy addig, amíg a reklámok egyre újabb és újabb verziószámú HDMI-kábelt próbálnak rásózni a házimozisokra, addig a Crystal ugyanazt az 1.3 verziót gyártja vagy 15 éve.
Zárszóként pedig annyit, hogy a témakörben már megszokott összekacsintós, össznépi röhögcsélés mellett remélhetőleg egyre többen lesznek azok, akik legalább néhány apróságot megtesznek azért, hogy a filmek látványa minél élvezetesebb legyen, minél többet mutasson a valóságból. Ha egyet kellene a felsoroltakból kiemelnem, az mindenképpen két darab javaslat kell, hogy legyen.
- Hozzáértő emberrel kalibráltassátok a képmegjelenítőtöket, de ha mégis inkább ti teszitek, minél kisebb értékre állítsátok a sharpent, a gammát ne vigyétek 2,2 fölé, valamint feltétlenül használjatok kalibráló képet.
- A képmegjelenítő tápellátására fordítsatok minél nagyobb figyelmet – helyes fázis, jobb tápkábel, tápszűrő. Amíg hangnál a tápszűrők hatása gyakran kétséges, vagy még ront is, TV-k esetében a hatás (tapasztalataim szerint) általában pozitív.
Kellemes házimozizást és minél jobb, színhűbb képet kívánok mindenkinek – éljen a tv-tuning.
Megosztom:Comments
5 comments
Prohászka Miklós
A tápellátás javításának jótékony hatását meg tudom erősíteni mind TV, mind projektor esetében. Egyértelmű a javulás.
Jáki Zsolt
Hasznos tanácsok, köszönöm!
Molnár lászló
14 éves Funai LCD-tévém videobemenetére kötöttem a földhurkot. Az eredmény döbbenetes volt. Vissza kellett vennem a fényerőből, a kontrasztból, mert minden túl erős volt. A képminőség most olyan, mkint egy sokkal újabb és jobb tv-n.
Long
Köszönöm a beszámolót és örülök az eredményes vf-tuningnak.
Egy házilag, tömör rézdrótból elkészített tápvezeték még további javulást eredményezhet(ne).
Banga Tibor.
Jó javaslatok!
Én pld. a számtekben alkalmazott utp kat 5 kábeleket használom a hangfalakhoz. Mivel 99.99% tisztaságu , élből jó/megfelelő….(a szigetelés igaz nem hiper/szuper teflon!)
Igaz a régi hifi magazinokból Darvas László óta tudjuk, h leg jobb a pucér vezető….lenne🤔😁
Ezt nekem anno Viletel István mutatta, hármas fonásban.
Az ő el mondása szerint, 2-2,5 m ig bármilyen közepes/jó árú kábellel felveszik a versenyt…100Ft/fm-ért!!!!