A zenehallgatók egy részét nem igazán érdekli, hogy az általuk kedvelt készülék, hangsugárzó milyen paraméterekkel, milyen mérési eredményekkel rendelkezik. Ha tetszik a hang, akkor minden rendben van, ha nem tetszik, akkor pedig irreleváns, hogy a süketszobában, műterhelésen, vagy éppen oszcilloszkópon mit produkáltak. Azonban, ha már mérünk, ha már kíváncsiak vagyunk a számokra, görbékre, akkor pl. azt egy hangsugárzó esetében tegyük egy átlagos lakószobában. Így tettek a Popori Acoustics WR1 mérésekor is.
A Popori Acoustics WR1 sztatikus panelt – Ottó korábbi munkáival ellentétben – még csak kevesen hallgathattuk meg, de előbb-utóbb bemutatják a nagyközönségnek is. Addig is két, hangsúlyozottan szubjektív beszámolóból kaphattok ízelítőt, hogy mire is képes ez a panelsugárzó, valamint napokon belül a Dream Audióban is meghallgatható lesz.
A Dream Audióban hosszabb távon vendégeskednek a panelek, így a jelenleg meglévő egészségügyi szabályok betartása mellett azokat (és persze az egész rendszert) nagyon sok érdeklődő hallgathatja meg. Ezt két okból is javaslom. A sztatikus paneleket egyik nagy kedvencemmel, az Electrocompaniet Nemo erőművekkel fogják meghajtani, amely erősítők végtelen energiája és zeneisége mindent ki fog hozni az elektrosztatikus hangsugárzókból.
A másik ok pedig az, hogy két pár Popori Acoustics WR1 lesz a bemutatóteremben, így az oldalanként 2-2 panel adta megszólalás már előrevetíti, hogy mire lesz majd képes a 3 paneles, nagy hangsugárzó.
Azonban, térjünk vissza a mérésekre. Az ábrán látható frekvenciagörbe tehát nem süketszobai mérés eredménye. A mérést egy teljesen hétköznapi, akusztikai kiegészítőktől mentes lakószobában végezték, ami – úgy vélem – több valós információt adhat arról, hogy mire is számíthatunk valójában, mint a mesterséges és a valós életben reprodukálhatatlan körülmények melletti „csodagörbék”.
Ezzel együtt változatlanul úgy vélem, hogy a zeneiséget, dallamosságot, térhatást, jelenlétérzetet, stb. nem lehet mérési eredményekkel kimutatni, de a hangzásban is jelentkező komoly hibákat viszont igen.
A frekvenciamenetet érdemes több szempontból is elemezni, azonban a görbe bal oldalára és annak 100 Hz alatti szakaszára külön felhívom a „tankönyvi hifisták” figyelmét.
A Popori Acoustics WR1 dipolsugárzó, nincs doboz, ami elválasztja a „benti és kinti” hanghullámokat, tehát kialakul a tankönyvi akusztikai rövidzár – ergo ez a hangsugárzó nem adhat ki hangot a mélytartományban, kónuszos / dobozos mélysugárzó nélkül használhatatlan, hallgathatatlan.
Mondom, a tankönyv szerint, mert a valóságban a különféle panelsugárzóknak (elektrosztatikus, magnetosztatikus, ribbon, open baffle) bizony igen szép, színes, pontos és erőteljes mélytartománya tud lenni. No, nem egyszerű megoldani, de, mint a görbe igazolja, nem lehetetlen.
Ottó sztatikus panelje az adott lakószobában bizony 30 Hz-en még erőteljesen dolgozik, ami hallható és érezhető is rendesen. Nem a sokak által basszusnak tartott 60-200 Hz közötti kiemelésről van szó, hanem valódi és mély basszustartományról. A zene lényegét adó középsáv (emberi hangok, hangszerek alaphangjai) pedig rendkívül egyenletes.
A második görbe is tartalmaz egy fontos információt. Az impedanciagörbe legalacsonyabb pontja 3,28 Ohm, ami még nem hozza kellemetlen helyzetbe az erősítők többségét.
A „görbékben” szakavatottabbaknak ezektől többet is elárulnak a mérési eredmények, én mindössze ezekre szerettem volna felhívni a figyelmeteket – és persze arra, hogy a Popori Acoustics WR1 elektrosztatikus hangsugárzók a Dream Audióban hosszabb távon lesznek meghallgathatóak.
Megosztom:Comments
1 comments
Barbapapa
36 000 euroért már lehet is impresszív…