AlsyVox full ribbon hangsugárzó
A Decca cég még a hifi (h)őskorában megalkotott (és szabadalmaztatott) egy olyan hangsugárzási eljárást, ami az adott korban (’60-as évek) a létező legjobb hangsugárzónak számított a magashangok tartományában. Tulajdonképpen a mai napig a ribbon hangsugárzó számít a felső frekvenciák legavatottabb szakértőjének, még akkor is, ha egyes gyártók berilliumból, gyémántból, vagy éppen kerámiából készítik dóm magassugárzóikat. Természetesen azok sem rosszak, de ha meghallgatjuk mellettük a Magneplanar másfél méter hosszú ribbon magassugárzóját…
Az elmúlt évtizedekben sokan, sokféle ribbon hangsugárzó készült, melyek felépítésüknél fogva, kizárólag a felsőbb tartományokban dolgoztak. Alapvetően elképzelhetetlennek tartották, hogy néhány kHz alá le lehessen menni velük. Az Apogee nevű amerikai cég azonban nem hallgatott a szkeptikusokra és elkészítette széles sávú ribbon hangsugárzóját, majd azt komplett családdá bővítette. Bár ezek a hangsugárzók 30+ év elteltével is a legjobbak közé tartoznak, maga a cég soha sem lett igazán rentábilis üzleti vállalkozás. Időnként felélesztik, sőt 2006-ban még egy új modellt is bemutattak (Synergy 1.5), de leginkább csak a régi és mára kultikussá vált modellek felújításával, javításával foglalkoznak és szó szerint a múltból élnek.
Ugorjunk is az időben egészen 2017-ig, térben pedig egy másik kontinensre, egészen a spanyolországi Valencia-ba.
Daniele Coen olasz repüléstechnikai mérnők és egyben megszállott hifista a nyolcvanas évektől maga építette hangsugárzóit. Nem ragadt le a szokványos (konvencionális) megoldásoknál, hanem a sztatikusokhoz, Magneplanárokhoz hasonló utat kereste. A bi- / di-poláris megoldásban látta a legtermészetesebb hangzás megteremtését, így már első hangsugárzója is (1984) dipoláris rendszerű volt, kónuszos hangszórókból felépítve.
Úgy gondolta, tapasztalta, a legjobb megoldást a Decca szalagsugárzójának a Magneplanar és az Apogee általi megvalósítása jelentheti, ezért 1994-ben elkészítette első saját ribbon hangsugárzóját Sky-1 néven. Mintegy 10 évnyi kutatás, fejlesztés eredményeként 2005-ben megjelent a Sky-2, ami már a felsőbasszus tartományt is képes volt „szalaggal” lesugározni. 2009-ben elkészítette első ribbon rendszerű mélysugárzóját. Az egységesség, a közös szintre hozott érzékenység, a koherens hangzás, a legoptimálisabb keret – és ami a legfontosabb -, a mágnesek legjobb méretezése, elhelyezése azonban csak 20016-ra állt össze.
Akárhogy is nézzük, Coen úr 32 évi tervezőmunkát fektetett abba, hogy megcsinálja azt, ami az Apogee-nek már egyszer sikerült, de egy (állítólag) sokkal jobb hangú és szebb dizájnú formában.
Az nem tisztázott, hogy Daniel Coen-t és full ribbon hangsugárzóját egy az egyben megvették, vagy tulajdonosként önmaga is részese, de 2017-ben megalakult a spanyol AlsyVox nevű cég, ami igazi „spanyolfal” hangsugárzóival egészen új szintre emelte a panelsugárzók hangminőségét – a látványról nem is beszélve.
Háromféle hangsugárzót gyártanak, melyek közül a legnagyobb továbbfejleszthető, így válik a család négytagúvá. A közép- / magassugárzó egységesen ugyanolyan felépítésű ugyanazon keresztváltású (850 Hz / 6 kHz), csak hosszukban és ezáltal terhelhetőségükben különböznek.
Tintoretto
580 mm széles, 1440 mm magas;
A mélysugárzó mérete: 3052 cm2; Súlya: 80 kg; 25-40 000 Hz.
Botticelli
640 mm széles, 1770 mm magas;
A mélysugárzó mérete 4544 cm2; Súlya: 120 kg; 22-40 000 Hz.
Caravaggio
1100 mm széles, 2030 mm magas;
A mélysugárzó mérete 6012 cm2; Súlya: 240 kg; 20-40 000 Hz.
Michelangelo
1650 mm széles, 2030 mm magas;
A mélysugárzó mérete 12024 cm2; Súlya: 360 kg; 18-40 000 Hz.
Külön felhívnám a figyelmet a súlyadatokra, ami rögtön megmutatja miért is nem egyszerű jó ribbon hangsugárzót készíteni és mitől lesz drága. Ahhoz, hogy az alumíniumszalagokat (ribbon) megfelelő frekvenciájú és megfelelő amplitúdójú mozgásra késztessük, nagy tömegű, rendkívül erős (neodímium) mágnesre van szükség.
Ugye, mint tudjuk, a puding próbája az evés – tehát a 30+ évnyi munka eredményességét csak meghallgatással lehet eldönteni. A hangsugárzók első megmérettetése az idei müncheni kiállításon volt, így zárásként jöjjön néhány beírás a látogatói könyvből:
- A legimpozánsabb sík hangszóró, amit valaha hallottam.
- A hang valóságos, magával ragadja a jelenlévőt, úgy érzi, hogy a hangszerek és a zenészek előtt áll.
- A kiállítás legjobb rendszere.
- A legszebb hangulatú HiFi.
- TOP, TOP, TOP!!!
- Csodálatos hangzás és kinézet. Gratulálok
- A legjobb szoba Münchenben!
- Élőben hallható élő koncerten, órákig élvezem. Köszönöm Maestro!
- Itt alhatok? Csak egy szót mondhatok: „fenomenális!”
- Még jobbnak hangzik, mint amilyennek látszik! Le vagyok nyűgözve!
- Soha nem hallottam ilyen nagyszerű basszusfrekvenciát.
- Eddig a legjobb ribbon hangsugárzó!
- A show legjobb hangja, jelentős mértékben. Köszönöm!
Comments
3 comments
Hidvègi Lászlò
Csak az árát nem látom sehol!!
De 10milla alatt nem kaphatò,vagy tèvedek?
Long
Sajnos nem tévedsz, az árak nem a magyar keresetekhez lettek kitalálva.
szallasz
Az én pénztárcám sem „sinergikus” ezzel a hangszóróval de remélem egyszer meghallgathatom majd – és hallhatok valami olyat ami fenntartások nélkül tetszik…
Egyébként a spanyolok a spanyolfalat „biombo”-nak hívják (he-he).