„Házimozi – hangzás”

Egyéb

– avagy a mézesmadzaggal átkötött – házimozi – silányság

Ez most egy szuszra fog kijönni belőlem, mert már kifejezetten fáj az a népbutítás, ami a házimozi hangzásvilágát kíséri – és még csak elnézést sem kérek érte!

Számtalanszor leírtam – és ezért számtalanszor megköveztek, de attól még tény -, nincs olyan, hogy házimozis hangzás! Nincs olyan, hogy ha egy hangsugárzó zenereprodukálásra alkalmatlan, az majd házimozi használatra jó lesz! Nincs olyan, hogy ha egy hangsugárzó még mozira is rossz (frontnak), az hátulra, vagy atmos-nak a plafonra jó lesz – és lehetne sorolni a végtelenségig.

Kéretik legalább egy kicsit elgondolkodni az alábbiakon és nem homokba dugni a fejeket (füleket):

  • Mi annak a valószínűsége, hogy ha egy cég soha nem készített olyan minőségű hangsugárzót, amit bárki, bármikor is nemhogy jónak, de legalább elfogadhatónak tartott volna zenehallgatásra, az egyszer csak annyira „megvilágosodik”, hogy sorra egymás után ontja a „teszt győztes” hm-hangsugárzókat, hm-összeállításokat?
  • Mi annak a valószínűsége, hogy korábban hangsugárzókat sohasem gyártó cégek lepipálják a 40-50 éves tapasztalattal rendelkező hangsugárzó-gyártókat és minden héten kihoznak egy új típust, ami már a megjelenése pillanatában 3-4 „tesztgyőzelemmel” rendelkezik?
  • Mi annak a valószínűsége, hogy a legsilányabb alapanyagokból felépített igencsak silány hangszórók „papírmasé” dobozokba téve akár egyetlen értékelhető hangot is kiadnának?

Ugyanezek a felvetések igazak a hm-erősítőkre is, hiszen nincs olyan, hogy egy erősítő, amivel kínszenvedés zenét hallgatni, az majd jó lesz házimozira – mert ismétlem, nincs olyan, hogy házimozi hangzás! Természetesen az adott árért kapható sztereóerősítő általában jobb (persze nem mindig), de ez nem jelenti azt, hogy bármelyik hm-erősítőtől elfogadható lenne, hogy nincs egyetlen olyan zenei műfaj, amiben az akárcsak elviselhető lenne.

Kéretik legalább egy kicsit elgondolkodni az alábbiakon is és nem homokba dugni a fejeket (füleket):

  • Mi annak a valószínűsége, hogy egy gyár, amelyik utoljára 30-40 éve, vagy sohasem készített olyan sztereóerősítőt, amit bárki, bármikor is nemhogy jónak, de legalább elfogadhatónak tartott zenehallgatásra, az egyszer csak annyira „megvilágosodik”, hogy sorra egymás után ontja a „teszt győztes” hm-erősítőket?
  • Mi annak a valószínűsége, hogy bármely gyár technikai fejlődése liftszerűen száguldana az egekbe, ezért 4-5 havonta adja ki az újabb és újabb „teszt győztes” és minden korábbitól jobb erősítőit?

Sajnos, szinte végtelenségig sorolhatnánk a „józan paraszti ésszel” felteendő kérdéseket.

…és akkor még el sem jutottunk oda, hogy egyes házimozis közösségekben kifejezetten szitokszónak számít a hang térbeli megjelenítésének alapjául szolgáló „sztereó”, ráadásul bűnnek, megkövezni való ostobaságnak tartják mindazon minőségjavító eszközöket, melyek évtizedek óta bizonyítják létjogosultságukat zenehallgatás esetén. Szinte hallom, ahogy mormolják a mindenre ráhúzható mantrát, „a hm-hangzás más, sőt, az egy felsőbbrendű élvezeti forrás” – és ezt nem most találtam ki.

Természetesen nagyon sokan vannak (vagyunk) akik, hm-rendszerünkből (is) szeretnék a lehető legtöbbet kihozni, de a gyakori és időnként igencsak erőszakos „jó tanácsok” kimerülnek annyiban, hogy:

  • Meg kell venni a legújabb (legnaprakészebb?) hm-erősítőt (legyen legalább 15 szitázott logója).
  • Meg kell venni a legújabb hangsugárzó szettet (de csak ha van neki THX-e, vagy micsodája)
  • Az 5.1 semmire sem jó, legalább 7.2, de inkább 9.2-11.2 csatorna szükséges.
  • Nem létezik mozi „odab@szós” szub nélkül – áldozzunk rá többet, mint a szubtartomány feletti teljes 8 oktávra.
  • ATMOS nélkül nincs élet.

Napjainkra felnőtt egy (kettő) generáció, akik sohasem hallottak nemhogy jó, de átlagos minőségű sztereórendszert sem. Hangi tapasztalataikat kizárólag katasztrofális hangú mozikon, kétséges minőségű házimozikon, valamint a „tesztek” olvasgatásával szerezték. Ők is és a némileg idősebb korosztályú „házimozisok” is hírlapi kacsának, „nagyotmondásnak” tekintik az olyan beszámolókat, melyek térről, jelenlétérzetről, mélységi és magassági információkról számolnak be nemhogy 5.1, de sztereó rendszer esetén is. A reklámokból élő „tesztújságok”, vagy éppen (ami a legrosszabb) a fórumtárs szerepében „jó tanácsot” adó forgalmazó kategorikusan kijelentik, hogy lehetetlen 7-9-11 hangcsatorna nélkül hangteret létrehozni, ezért sokan egyre tovább építik (tákolják) a már alapjaiban hibás hm-rendszerüket.

Fogadjunk, hogy még ebben az évtizedben eljutunk a 15 „kötelező” hangcsatornáig, amely nélkül már tuti biztosan nem lehet teret ábrázolni!

Ezzel még úgy alapvetően nem is lenne gond, ha minden tulajdonos boldogan, elégedetten hátra dőlve élvezné moziját. Sajnos ez azonban nem túl gyakori. Folyamatos a fejlesztés, folyamatos a hangsugárzók csereberéje, az egyre több hangsugárzó megvásárlása, az egyre nagyobb „tudású”, egyre többcsatornás (ugyanakkor egyre pehelysúlyúbb) erősítő beszerzése.

Aztán időnként egy-egy „hangszórótemető” és „naprakész” hm-erősítő tulajdonosa elmegy látogatóba és meghallgat egy jó sztereórendszert, vagy egy „másfajta” alapokra épített, mindössze 5 csatornás házimozit és nem érti, mitől veszi körbe a légtér, miért hall olyan helyeken is zenét, utcazajt, effektusokat, ahol nincsenek hangsugárzók – és különben is, hova vannak rejtve az atmosok a plafonon…

Csak én érzem, hogy valami nagyon „félrecsúszott” házimozi ügyben?

Megosztom:

Comments