Nagy Feró és a Bikini – Hova lett

Lemezkritika

Nagyon zavarban vagyok, hogyan is kellene ezt most írnom. Tehát, adva van egy album, melynek főszereplője nemzeti csótányunk, Nagy Feró, ami műfajilag tökéletesen behatárolhatatlan – újhullámos punk, underground rockzene, határozott dadaista beütésekkel, elmebeteg szövegekkel, több tucat meghallgatás után is meghökkentő zenei váltással. Polgárpukkasztó, a rockzenének, hallgatónak folyamatosan fricskát mutató, Aranyt, Madáchot semmi bevevő, ugyanakkor abbahagyhatatlan, megunhatatlan, teljességgel felfoghatatlan, meg- és kiismerhetetlen.

Az album minden pillanata azt a fajta élményt nyújtja, amikor az ember nem tudja, tényleg valódi értéket hall, vagy egy igazi zenei blöfföt. Mint egy Andy Warhol alkotás – keresed az értékét, keresed, mitől jó, miért fog meg, hiszen már-már gagyi-szerűen egyszerű. Imádom ezt a lemezt (és a következő Nagy Ferós változatot is), olyan „bakancslistás” fajta, amit kötelező legalább egyszer (inkább többször) meghallgatni mindenkinek.

Nagy Feró

Talán nem véletlen, hogy a WAN2 magazin minden idők második legjobb magyar lemezének választotta, a HVG szavazásán pedig a nyolcadik lett!

Soha nem értettem, hogy miközben a Bizottság mindkét albuma afféle kultlemezzé vált, amit illik ismerni, ami alapköve a magyarországi underground zenének, addig a két Ős Bikini album leginkább feledésbe merült, pedig időnként még azt is igen-igen nehéz eldönteni, hogy az adott pillanatban Wahorn, vagy Nagy Feró szerzeményét halljuk.

A hirtelen felindulásból elkövetett teljesen szubjektív ömlengés után jöjjön néhány konkrétum Nagy Feró kísérőzenekaráról.

1981-re az állami kultúrpolitika olyan helyzetbe hozta a „politikailag kezelhetetlen” Beatricét, hogy Nagy Feró kénytelen volt az Együttes szüneteltetését (ideiglenes feloszlását) bejelenteni.

1982-ben – a frissen feloszlott Dinamit után utat kereső – Németh Alajos és Nagy Feró úgy döntött, közösen hoznak létre egy új zenei formációt, melyhez pillanatok alatt csatlakozott Vedres József a Beatricéből, valamint Németh Gábor és Szűcs Antal Gábor a Dinamitból. A névválasztás nemes feladata Feróra hárult, aki kizárólag B-betűben tudott gondolkodni, így az együttes neve Bikini lett. Az eredeti (ős) Bikini valójában teljes egészében Nagy Feró kísérő zenekarának tekinthető. Feró írta a zenéket, szövegeket, ő volt a frontember és egyben a „húzóember”, aki miatt az emberek kíváncsiak lettek az Együttesre, aki miatt elmentek a koncertekre.

A látszólag „meghunyászodott” Feró szalonképessé vált a Hanglemezgyártó Vállalat számára (és persze ott volt a többi, pártpolitikailag teljesen megbízható, már több hanglemezen szereplő Bikini tag), ezért adtak is ajándékot, meg nem is. Kiadták ugyan a „Hova lett” c. első stúdiólemezt Nagy Feróval, azonban a példányszámot jelentősen korlátozták, így csak kevesekhez juthatott el.

További lemezkritikák

Megosztom:

Comments