Kis hangdoboz kis gond, nagy hangdoboz, nagy gond – LS3/5a!

Bemutató, Hangsugárzó, Vintage

Nagyon sokáig nem tudtam eldönteni, hogy a „végleges” hangsugárzóm két utas állványos legyen, vagy panelsugárzó. Bár egészen eltérő méretűek, különböző elven működnek, mégis nagyon sok közös tulajdonságuk van. Hihetően építik fel a teret, nagyon szép, valósághű a középsávjuk, gyorsak, de sajnos többé-kevésbé gyengélkedik a mélytartományuk. Az állványosok ugyanakkor pontosabbak, precízebbek lehetnek, a panelsugárzók pedig valóság hűbben jelenítik meg a hangszerek méretét, a felvétel helyszínének atmoszféráját. Hol az egyiket szerettem, hol a másikat, így főleg két utas állványosak és panelsugárzók váltogatták egymást az évtizedek alatt, mire megtaláltam az igazit (Magneplanar) – azonban mindenféle lelki válság nélkül tudnék kicsi, állványos hangsugárzót is hallgatni újra, akár hosszútávon is. Egyik kedvencem az LS3/5a, ami sok-sok év különbséggel két különböző időszakban is elvarázsolt esténként zenét hallgatva rajta.

LS3/5a

Direkt írtam csak típusszámot, hisz először egy 11 Ohmos Spendor gyártmány, majd évek múlva, egy 15 Ohmos Rogers került hozzám. Talán, többen felkapják a fejüket, hogy is van ez? Most akkor ugyanarról a hangsugárzóról, vagy két különbözőről van szó? A helyzet ettől bonyolultabb, mert bár a típusszám, a hangszórókészlet, a méret, stb. ugyanaz, mégis legalább 11 különböző hangsugárzóról van szó.

Az alábbi lista egy vakteszt sorozat eredményét tartalmazza, amely során összehasonlították és pontozták az autentikus típusokat (a Linn, JR és kínai utángyártás ebbe a csoportba nem kerülhet(ett) bele). Mint a pontszámból látszódik, hiába ugyanazon hangszórókból készülnek, teljesen azonos doboz- és keresztváltó-paraméterekkel rendelkeznek, hangminőségükben jelentős különbségek mutatkoznak – ezen azért érdemes egy kicsit elgondolkodni.

  1. Harbeth 11 ohm 257.5
  2. Chartwell 15 ohm 243.5
  3. Rogers 11 ohm (lacquered) 243
  4. Spendor 15 ohm 239.5
  5. Spendor 11 ohm 233.5
  6. KEF 11 ohm (lacquered) 233
  7. Rogers 15 ohm 230.5
  8. KEF 11 ohm 226
  9. Audiomaster 15 ohm 217
  10. Rogers 11 ohm 212.5
  11. Rogers 11 ohm XLR 197

Néhány gondolat az LS3/5a múltjáról.

A BBC szeretett volna egy olyan kontroll hangsugárzót, ami kisméretű, s amivel a világon bárhol ugyanazt a hangképet hallhatják a hangmérnökök, zenei szerkesztők, kritikusok – szerettek volna egy közös „nyelvet”. Mivel olyat, ami az általuk elvárt természetességnek, hangi semlegességnek, levegős megszólalásnak megfelelt volna nem találtak, így 1977-ben terveztek egyet, melynek neve LS3/5A lett. Hangszóróknak az olcsó és népszerű KEF B110-et, valamint T27-et választották, amihez egy speciális és bonyolult keresztváltót terveztek és az egészet beépítették egy aprócska, zárt dobozba. Az eredmény, várakozáson felüli lett, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a cégek sorban álltak a gyártási jogok (a név) megvásárlásáért, valamint, a több mint 100 000 pár eladott hangdoboz.

LS3/5a

Az LS3/5a mai napig fogalom, referencia mindazok számára, akik elsődlegesen akusztikus zenéket hallgatnak, akik fogékonyak a szép és természetes középsávra, valamint a kis dobozoktól is szokatlan térhatásra. Magas impedanciájának köszönhetően remekül működnek csöves erősítőkkel (a 15 Ohmos változatot különösen szeretik a csövesek), ugyanakkor nagy teljesítményű félvezetősökkel meghajtva is egészen különleges hangképet hoz létre.

Természetesen megvannak a korlátai:

  • Teljesen hiányzik a mélytartománya, amit egy 80-200 Hz közötti kiemeléssel imitálnak a fül számára.
  • Bonyolult keresztváltójának, impedancia és fázismenetének köszönhetően nem minden erősítő képes meghajtani.
  • Kicsi az akusztikai teljesítménye (ezért több tulajdonos is megduplázza, 2-2 oldalanként).
  • A legjobb hangot a speciálisan hozzátervezett hangsugárzó állványokkal adja, melyek meglehetősen drágák.

Sokan megpróbálkoztak hozzá méltó mélysugárzót építeni, azzal összehangolni. Ez leginkább még a Rogers cégnek sikerült az állványként is funkcionáló AB1-gyel. Sajnos még ez is elszínezte a felsőbasszust és a középtartományt, rontotta az impulzusátvitelt, állványként is használva pedig jelentősen csökkentette a térhatást. Ez is azt bizonyította (bizonyítja), az LS3/5a-t önállóan kell használni, el kell fogadni hiányosságait és élvezni kell előnyeit.

Az első nálam vendégeskedő LS3/5a tehát egy Spendor gyártmány volt, amit az adott korszak Magyarországon legjobbnak számító „néperősítőjével”, a Denon PMA320-al hallgattam. A panellakás ellenére gyönyörű hangszerhangokat, érzelmeket, igazi, élő zenét kaptam. A szoba akusztikai problémái mintha megszűntek volna. A legnagyobb tette azonban az volt, hogy rövid idő alatt megkedveltette velem az opera műfaját (na jó, ebben Verdinek is része volt). Hosszabb ideig volt szerencsém hallgatni, ám akkoriban anyagilag nem engedhettem meg magamnak, így fájó szívvel visszaadtam tulajdonosának és eldöntöttem, hogy majd egyszer nekem is lesz.

LS3/5a

Évekkel később, a korábbi posztban bemutatott Sztatik elektrosztatikus hangsugárzó elajándékozása után hangsugárzó nélkül maradtam, így elérkezettnek láttam az időt, hogy végre legyen egy LS3/5a-m. Nagy-nagy izgalommal hazavittem egy Rogers típust és elhelyeztem kb. 6×6 méteres, 3,5 méter belmagasságú nappalimban, ami össze volt nyitva egy ugyanakkora méretű másik szobával. Az erősítésről egy Musical Fidelity A100 gondoskodott, ami csövesekre jellemző, nyugodt, meleg hanggal rendelkezett. Sajnos a kapott eredmény nem igazolta várakozásaimat. A légtér túlságosan nagynak bizonyult a kis állványosoknak, amivel még szívesen megalkudtam volna (nem akartam velük házibulikat tartani), de a nagyobbik gond az volt, hogy közvetlenül egy orosz sztatikus után lettek hallgatva, annak hangját kellett volna pótolniuk, elfelejtetniük. Az sajnos nem ment. Minden előnyük ellenére nagyon hiányzott a hangjukból a hangszerek, zenészek, énekesek mérete – hiányzott mindennek a teste.

Szomorúan, de vissza kellett adnom az LS3/5a hangsugárzót.

A kétszer is megtörtént „kényszerű” visszaadás ellenére a mai napig kellemes emlékeim vannak az LS3/5A-ról, azt rendkívül jó hangsugárzónak tartom, a hangjában fellelhető pozitívumokra bármikor „vevő” lennék. Már azt is tudom, hova fogok venni belőlük, csak a megfelelő alkalmat várom. Nem kinevetni, de ha lecserélem házimozim jelenlegi hangsugárzóit – melyeket már 15 éve hallgatom – 5 db egyforma LS3/5a fog bekerülni helyettük.

Az LS3/5a hangsugárzókról egy 300 darabos képgyűjteményt találtok a Long Pinterest oldalon – klikk.

Update:
A blogbejegyzés megírása után néhány évvel összeszerelhettem és kipróbálhattam egy Falcon IMF 100 hangsugárzót, ami ugyanolyan T27 és B110 hangszórókat tartalmaz, mint az LS3/5a hangsugárzók. A beszámolót itt olvashatjátok – klikk.

További hangsugárzók

Megosztom:

Comments

2 comments

  • Valaki

    Gyorsan kitiltattak, hála neki:
    https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=157730698&t=9111587

    Majd olvasom innen a blogot, de kétségtelen, hogy magamtól nem találtam volna rá. Jó volt, hogy néha belinkeltél egy írást.

  • Long

    Mint az egyetlen szöveges hozzászólásomban írtam, az ott kialakult hangnem miatt, 10 évvel ezelőtt távoztam az adott fórumról.
    Amennyiben nem jelzi több fórumtag is a személyemet érintő minősíthetetlen hangnemben folyó „beszélgetéseket”, valamint, nem kérik, hogy osszak meg néhány blogbejegyzést, hogy történjen az adott közösségben érdemi információátadás is, most sem „néztem volna be”.
    Örülök, hogy neked is – valamint még sokaknak az adott fórumról -tudtam (tudok) hasznos információval szolgálni.
    Kellemes olvasást kívánok.