lii Song Audio Liionidas Extreme
Mint a neve is utal rá, a lii Song Audio Liionidas Extreme hangsugárzó Kínában készült, pontosabban, a 2022-es Ázsiai-játékok színhelyén, a 150 évig Kína fővárosaként működő Hangcsou-ban.
Felépítésében kétféle elv ötvöződik – szélessávú hangsugárzás és open baffle. Az előbbinek is, utóbbinak is vannak előnyei, hátrányai, vannak szerelmesei és vannak olyanok, akik kevésbé rokonszenveznek velük. A kettőt ötvözni nem könnyű, nem szokványos feladat, mert szélessávú hangszóróval az alsóbb tartományokba lemenni nem egyszerű dolog, pláne nem egyszerű, hangdoboz, tölcsér, reflexnyílás és TL-rendszer nélkül.
A lii Song Audio Liionidas Extreme készítői nem is a dipolsugárzóként működő Silver-10 szélessávútól várják el a testet, a „dörgedelmet”, hanem eme nehezebb feladatokat átengedték a 38 centis, dupla tekercses, és már önmagában 13 kilós W-15 hangszóróra, amely malomkerék az open baffle felépítésből adódóan szintén akadálymentesen, doboztalanul sugároz előre-hátra.
Maga a hangsugárzó nem más, mint egy súlyos, rezgésmentes váz, amihez rögzítették a hangszórókat tartó előlapokat. Mivel a szélessávú hangszórót és a mélysugárzót külön-külön, önálló tartólapokon helyezték el, ezért azok rezgései nem jutnak át egymáshoz – tehát a mélysugárzó nem „rángatja” a felső / legfelső frekvenciákat.
Bár nincs hangdoboz, a lii Song Audio Liionidas Extreme igencsak súlyos egyéniség, amin derekam is, kezem is igencsak meglepődött, amikor a Dreamaudio hatalmas bemutatótermében megpróbáltuk könnyedén felkapni, és a helyiség hátsó részéből a lehallgató részbe szándékoztunk átvinni. A „könnyedén felkapásból” nyögés és szuszogás lett, majd megkönnyebbülés, miután sikerült nem a lábunkra letenni. Tényleg nem látszódik rajta, hogy mennyire nehéz, és mennyire stabilan, megingathatatlanul áll hatalmas fémtüskéin. Még a végleges helyén történt apró beforgatással is megkínlódtunk.
A hangsugárzók ki nem fogyó erejű meghajtását Electrocompaniet AW 800 monó végfokok biztosították. A digitális jelek átalakításáról az Adatmentés kft. tavalyi Hifi Show-n bemutatott, fadobozos DAC-jának nagyobb, szintén fadobozos testvére gondoskodott, analóg forrás pedig a Techdas Airforce Premium III S lemezjátszó volt Kuzma 4Point hangkarral EMT hangszedővel. Igencsak illusztris társaság volt, ami elé már leülni és a készülékeket, hangsugárzókat pusztán együtt látni is örömöt jelentett.
A hatalmas demószobában a fotelben üldögélve, tulajdonképpen egészen kicsinek tűnt a Liionidas Extreme pár, főleg a mögöttük lévő hatalmas Dynaudio-k mellett, de ez csak annyit jelent, hogy minden relatív, minden csak nézőpont, azaz nézőtávolság kérdése.
A meghallgatásnak nem volt A-B teszt jellege, nem összehasonlításról szólt, mindössze zenét hallgattam (hallgattunk) egy olyan hangsugárzóról, ami felépítésében olyan elveket ötvöz, melyek kellemes emlékeket idéznek fel bennem. A szélessávú lesugárzást a hátrányaival együtt is nagyon megkedveltem az apró JVC-kkel töltött évek alatt. A dipolsugárzás pozitívumait másfél évtizedig élvezhettem magnetosztatikus és elektrosztatikus hangsugárzóimmal. Valamint örökre belém ívódott valamikori nagy kedvencem a Triangle Elypse hangja, ami bár előre-hátra sugárzott, de azt azonos fázisban tette – tehát a bipolsugárzók kasztjába tartozott. Beépített fő hangszórói tulajdonképpen szélessávúak voltak, és csak a legfelső oktávot támogatták meg kettő darab magassugárzóval (egy elől, egy hátul).
Mielőtt megosztanám veletek az élményt, egy érdekességet meg kell még említenem. A lii Song Audio Liionidas Extreme szélessávú hangszórójának felfüggesztése hihetetlenül lágy. Olyannyira, hogy szinte már attól megmozdul(na) a membrán, ha erősebben ráfújnánk, kézzel megmozgatva pedig egyenesen riasztó volt azt érezni, hogy nem érzek szinte semmit – mármint nincs ellentartás, nincs szinte semmi ellenerő. Ennyire laza felfüggesztéssel még nem találkoztam korábban.
Az első felvétel ami megszólalt, az évtizedek alatt már-már unalmasra hallgatott „Jazz at the Pawnshop”. Mondom, „már-már”, mert ha az albumon (albumokon) lévő zenéket ma már kissé unalmasnak is találom, de a hangulat, a felvétel minősége gyakran elvarázsol.
Elvarázsolt ma is. A lii Song Audio Liionidas Extreme a bevezető közönségzajnál már az első másodpercekben elhitette velem, hogy jelen vagyok, részese vagyok az eseményeknek. Az előttem kialakult légtérben mindenütt beszélgettek, nyüzsögtek, mozgolódott a tömeg. Tette mindezt úgy, hogy nyoma sem volt a szélessávúak egyik gyengeségének, az „orrhangúságnak”. Simán, emberségesen, hihetően szólt a „nyüzsi”.
A színpadon megjelenő hangszerek hangjában szintén örömmel fedeztem fel a hiányt, az orrhangúság és a keménység teljes hiányát, és fedeztem fel a barátságos, kicsit édeskés tónusokat, az apró lecsengéseket, szösszenéseket, a hangszeres zene óhatatlan kísérőhangjait. Azonban – és ez nagyon fontos -, eme „kísérőhangok”, melyek a valóság részét képezik nem kérkedtek jelenlétükkel, nem „mutogatták” magukat. Ha akartam, észrevettem őket, konstatálhattam, hogy megvannak, és máris engedték továbbsiklani a figyelmemet.
Mindenki számára kellemes hangerő volt beállítva, ami elegendő volt ahhoz, hogy bevonjon a zenébe, de akár beszélgetni is lehetett a szoba hátsó részén. Azonban fülbarát hangerő mellett is olyan energiák szólaltak meg a teljes frekvenciasávban, melyek egyértelműen éreztették, hogy „nagyfiúkkal” van dolgunk – bármit, bármilyen hangszert / energiát a legkisebb fáziskésés és megingás nélkül azonnal lesugároznak. Ez ugyanúgy jelentkezett Arne Domnérus szaxofonjátékában, mint a lábdob és nagybőgő padlót, fotelt, átmozgató lüktetésében.
Nagyon tetszettek a dinamikai és ütemváltások. Az AW 800 végfokok súlytalan pilleként mozgatták a membránokat, melyek ellenkezés nélkül teljesítették a feladatot. Az egységes tetszés ellenére azonban egy aprónak tűnő, ám alapvetően fontos részlet megosztotta a hallgatóságot.
Mint korábban jeleztem, a mélysugárzó két tekerccsel rendelkezik, melyek párban és önállóan is beköthetőek. A dupla tekercs nagyobb basszusintenzitást eredményez, de a mélysugárzó jobban beleszól a felsőbb tartományokba, a szimpla tekercs viszont alacsonyabb basszus-hangerőt, de tisztább felsősávot ad. Kinek „így”, kinek „úgy” tetszett jobban a hangkép. Végül a dupla tekercses bekötésnél maradtunk, mert közben bekerült a rendszerbe egy „fekete doboz”. Erről a „dobozról” írtam már egy pár szavas előzetest, és a későbbiekben részletesen is bemutatom majd. Most csak annyit, hogy bekapcsolásával eltűnt a hangképből a dupla tekercses „hajtás” minden negatívuma, és megjelent sok-sok pozitívum. Tehát értékelve a „fekete doboz” kvalitásait, innentől már csak azt bekapcsolva hallgattuk a rendszert.
Egy Sting koncertrészlettel folytattuk. A közönségzaj ismét hozta a „közöttük állok” érzést, a hangszerhangok pedig lüktettek, hullámzottak, hatalmas érzelemmel áramlottak. A sokszor hallott részlet, melyben Sting-et kíséri a tőle balra álló szőke énekesnő (tudom, mert láttam élőben), korábban nem hallott érzelmekkel volt tele. Azt hiszem, itt fogalmazódott meg bennem először, hogy a hatalmas lii Song Audio Liionidas Extreme hangja tele van érzelemmel. Olyan, mint egy hatalmas szívvel rendelkező macsó mackó. Az érzelmet azonban nem egy mélytónusú, barnás maszatba csomagolja, hanem egyszerűen csak átengedi. Megcsinálta mindazt, ami miatt az apró famembránosomat imádtam, de annak hibái nélkül. Sőt, a következő felvétel megszólaltatásánál még überelni is tudta.
Bevallom őszintén, megpróbálkoztam ugyan néhányszor Andrea Bocelli előadásainak hallgatásával, de nem ragadott meg, mint ahogy Ed Sheeran is távol állt tőlem. Előkerült a wincseszterről egy különleges felvétel, a Perfect Symphony eredeti hanganyaga, ami a mikrofonokról érkező, belenyúlás, kompresszálás, keverés mentes állomány. Ez a digitális hangfelvétel az említett „fadobozos” DAC-ban úgy alakult át analóg zenévé és szólalt meg az open baffle hangsugárzókon, hogy a dal alatt mozdulatlanná dermedve konstatáltam, hogy fut a hátamon a katartikus borzongás – ráadásul egy Bocelli-Sheeran párostól.
Nehogy bárki félreértse. A mai napig nem az említett művészeket tartottam kevesebbnek, mint ahogy azt megérdemelnék. Mindössze ma volt módom életemben először úgy hallani Bocelli-t énekelni, hogy megérintette a lelkemet, ma hallottam életemben először úgy, hogy a „szimplán szép” tenorhang mellett / helyett megjelent számomra a hús-vér, érzékeny, és bizony érzéki ember. Nagyon tetszett.
Ugyanígy, Leonard Cohen is hihetően, már-már tapinthatóan élően jelent meg a színpadon, én meg elfelejtettem levegőt venni a meghatódottságtól…
Dvořák „Újvilág” szimfóniája egy energiabomba. Ereje teljében szólal meg a nagyzenekar, amely erő a koncerttermek akusztikáját és az azt élőben hallgatók hallójáratait egyaránt „megdolgozza”. Ebből az otthoni zenereprodukálás során marad, ami marad. A szimfóniát ismerve, az „energiabombát” élőben (is) átélve, mindig jókat mosolygok, amikor házimozisok arról „értekeznek”, hogy az adott hangsugárzó nem alkalmas filmnézésre, mert az zenére való, és nem tudná lesugározni a filmek lövöldözős, robbantós jeleneteit…
Csak szólok, amelyik „csak zenére való” hangsugárzó megszólaltatja az „Újvilág” szimfóniát 100 dB feletti csúcsokkal, az kisujjból kiráz magából bármilyen lövöldözést (is), ellenben még nem hallottam dedikáltan „házimozi-hangsugárzót”, amelyik alkalmas lenne bármilyen nagyzenekari mű lejátszására.
Nos, a lii Song Audio Liionidas Extreme hangsugárzónak nem okoz gondot Dvořák. Úgy jeleníti meg az egész nagyzenekart, hogy a szoba, a fül hamarabb adja meg magát, minthogy a Liionidas a legkisebb megingást mutatná. Van égzengés is, van földindulás is, és közben a hegedűk, brácsák, kürtök, trombiták éppen csak annyira visítanak, amennyire kell, majd hirtelen váltással, mintha az előző pillanatban nem akartak volna a hangsugárzók házat bontani, jönnek az érzelmes, halk részek a fuvolával, klarinéttal, majd megint égzengés…
Az, hogy a ma hallottak tetszettek, sőt, nagyon tetszettek, vitathatatlan, azonban nem ez a mai nap, a mai meghallgatás legfontosabb eredménye. Hatan voltunk, hatféle ízléssel, hatféle hangi elvárással, és bizony a mai hangképet mindnyájan hazavittük volna – mert mindenki megtalálta a hangban azt, amit szeret, azt, amit keres, az érzelmekkel, energiával átitatott zenét. Természetesen ez nem csak a hangsugárzón múlott, de alapvető szerepe volt benne.
Megosztom:Comments
3 comments
Balázs
Évekkel ezelőtt az auto hifim bővítése céljából kerestem 20cm átmérőjű hangszorókat. Ennek a projektnek a kapcsán megismerkedtem egy hifista műgyűjtővel, akinek a lakása, de még az illemhelységekben is ritka és értékes hangfalak voltak. Megkérdeztem, melyik hangfalat tartja a legszebb hangunak a sajátjai között. A válasz: Tesla Meopta 60″as években gyártott házi filmvetítőgép hangfala. Előszőr azt gondoltam, gúnyt űz a kérdésemből vagy viccnek szánta. Hosszabb idő eltelte után, már nagyon furdalt a kiváncsiság és megvásároltam.
A kialakítása egy hátúl nyitható ajtajú fadobozban 2 db Tesla Aro667 hangszoróból ált. 2x5w 2x95dB ézékenységgel.
A meghallgatás, első hallásra szerelem. Kristálytiszta a legapróbb részletek is gyönyörűen hallhatók voltak. Rövidre fogom az írást, a lényeg: atóba beépíteni nem lehetséges az értékes minőségi hangtulajdonságai romlása nélkül. Dobozba zárni a hangszorókat nem lehet, mert döglött fojtott hangja lesz. Így elhatároztam a szobai OpenBaffle hangfalaim megépítését. A Tesla frekvenciamenete 117hz-10,5khz között lineáris. A 25 nm2 szobában a mérés szerint 70hz-től lineáris. Ebből született meg a 3 utas aktív OpenBaffle rendszerem…
konzumpro
Balázs erről az openbaffle rendszerről küldhetnél be képeket, leírást, mondjuk a Long facebook csoportba.
Jerez
Thank you very much for this detailed, well-elaborated review giving almost everything I want to know about Liionidas Extreme!