X2audio USB Harmonizer – „Nem is tudtam, hogy a Panasonic gyártott 4K-s plazmát.”

Audio, Bemutató, Egyéb, Tuning

Kicsit elkalandoztam, de fontosnak éreztem mindezt leírni, fontosnak éreztem „jelezni”, hogy az elmúlt évtizedekben nem csak a hang milyenségével, hanem a képminőséggel is foglalkoztam, és mindazon megoldást, ami javított a hangon, átültettem a környezetemben lévő TV-kre is – rezgéscsillapítás, jó tápellátás, megfelelő kábelezés, stb. Úgy vélem, nem túlzok, ha azt állítom, sok mindent láttam, kipróbáltam, tapasztaltam TV-ügyben (is).

Eme tapasztalatok íratják le velem, hogy eddig még nem találkoztam olyan megoldással, ami annyira jelentős pozitív változást idézett volna elő a TV-k minőségében, mint az USB Harmonizer és a Power Filter együttes használata.

Ezt a minőségi változást, „előrelépést” fogalmazta meg egyik látogatóm a címben leírt mondattal – „Nem is tudtam, hogy a Panasonic gyártott 4K-s plazmát.” Mert jelenleg is egy 12 éves Panasonic plazmatévét nézek, és nem azért, mert nem mehetnék be valamelyik boltba akár most is venni egy, a mai napon aktuálisan „legjobbat”. Előbb-utóbb, természetesen megteszem, de jelenleg élvezem azt a szintet, azt a minőséget, amit az öreg plazma „mutat”, és kíváncsi vagyok, hol van vége a „játéknak”, hol van az a pont, ahonnan a Panasonic nem tud már feljebb lépni.

No de mit is csinál az USB Harmonizer és a Power Filter a TV-képpel? Menjünk szépen sorjában, időrendben.

Mint előző blogbejegyzésemben már említettem nektek, a hallottak, tapasztalatok alapján rendeltem magamnak egy x2audio Power Filter nevű, párhuzamos tápszűrőt – ami némi várakozás után, megérkezett.

Arról is beszámoltam, hogy a tápszűrő évekkel ezelőtti változatát – nevezzük Béta-verziónak – használom, annak legjobb elhelyezési helyét megtaláltam a villanyóránál. Eme párhuzamosszűrő mellett a lakás tápellátásán, a különböző helyiségekben, el van helyezve még két párhuzamosszűrő, valamint néhány virtuálisföld. A korábbi próbák alapján, volt eszköz, ami a rendszerre kötve maradt, és volt eszköz, ami inkább negatív hatást fejtett ki, tehát nem használom. Az integrált sztereó-házimozi rendszerem pedig, önálló tápösvényről kapja az áramot, amely tápösvény egy PS Audio P10 tápgenerátorba van közvetlenül bekötve.

Az így kialakított táprendszerhez érkezett meg tehát az új tápszűrő, vagyis egy olyanba, ami zenehallgatós, házimozis körökben egyáltalán nem szokványos, amiben már meglehetősen sokat tettem a tápellátáson érkező zajok csökkentéséért. Úgy vélem (véltem), ha az x2audio Power Filter ebben is hozza mindazt a pozitívumot, amit más körülmények között, más rendszerekben, más zeneszobákban tapasztaltam, akkor nem tévedtem.

A megérkezett szűrő, rákerült az egyik Vibracsi állványom alsó polcára, amivel egyben (ismételten) fel kell hívnom a figyelmet arra, hogy a különböző tápszűrők, szűrős tápelosztók, sima tápelosztók, leválasztótrafók, stb, rendkívül érzékenyek a mechanikus rezgésekre. Ha találtunk valamilyen nekünk tetsző típust, akkor feltétlenül keressük meg a számára legjobb alátámasztást – természetesen, csak a lehetőségeinkhez mérten. Némi túlzással azt is írhatnám, hogy egy jól alátámasztott olcsóbb, kevésbé hatékony típussal jobb eredményt érhetünk el, mint egy rosszul elhelyezett drágábbal, elméletileg jobbal.

X2 Audio USB harmonizer

Több olyan összehasonlításon is jelen lehettem, ahol az A-B teszt abból állt, hogy a rendszer minden elemét ellátó, pl. szűrő nélküli elosztót feltették egy nagyon jó állványra, de rosszabb forrást, rosszabb kábeleket, stb. használtak, majd az elosztót letették a földre, és kicseréltek aktív, vagy passzív eszközöket jobbra. A hallottak alapján volt min elgondolkodni…

Az x2audio USB Harmonizer és Power Filter – valamint az összes többi x2 kütyü -, kifejezetten rezgésérzékeny, amire feltétlenül figyelni kell minden felhasználónak.

A Power Filter rezgésmentes elhelyezés után azt kellett meghatároznom, hogy miként kössem a tápellátásra, vagyis inkább azt, hogy hol. Az egyik legjobb(?) hely már foglalt volt, mert oda került a béta-verziós megoldás, azonban a szobában, az állványon elhelyezve három opció is a rendelkezésemre állt. A harmadik opció megvalósításával kicsit megküzdöttem, de érdemes volt rászánni az időt.

Az első, logikus, és egyben javasolt opció, hogy a szűrőt – mivel párhuzamos – bárhol ráköthetjük a tápellátásra. Mivel az állvány mellett van egy falialjzat, ez „pipa”. A második lehetőség, hogy a tápgenerátorom kimenetére kötöm, szintén „pipa”, mert a felette lévő polclapon van elhelyezve. A harmadikkal kellett csak megküzdenem, mert tápösvényem a villanyórától a P10 tápdugójáig (majdnem) egységes, tehát a Power Filter vagy a villanyóránál, vagy a P10-be bedugott tápcsatlakozón keresztül tud a tápösvényre csatlakozni. Mivel az ominózus dugó a lehető legközelebb van a tápgenerátorom áramköréhez, ezért beleaplikáltam egy elágazóvezetéket, aminek köszönhetően a Power Filter mindössze 40 centi tápvezeték közbeiktatásával közvetlenül a tápgenerátor bemenetére tud csatlakozni.

Így sikerült a párhuzamosszűrő áthelyezése nélkül, azt a számára legjobb helyen, a Vibracsi állványon tartva mindhárom bekötési lehetőséget kipróbálnom.

A sorrend a következő lett: 1 – közvetlenül a tápgenerátor tápcsatlakozójára kötve; 2 – a tápgenerátor kimenetén; 3 – a lakás tápellátására kötve. Az eredményt érdemes (lehet) másoknak, más rendszerek, más szűrők, más eszközök – pl. virtuálisföld – esetén is figyelembe venni.

Az vitathatatlan, hogy az X2audio Power Filter a lakás tápellátásán bárhol kifejti hatását, de annak mértéke a különböző helyeken más és más, nálam az adott bekötéssel adja a legtöbbet.

Mielőtt még rátérek, hogy mit is tapasztaltam és mesélek egy kicsit az elsődleges tesztalany az USB Harmonizer működéséről, feltétlenül jeleznem kell – mert most már egyértelműen biztos vagyok benne -, hogy a Power Filter-nek nem pusztán A-B hatása van, de nem is A-B-C. Van egy A-B különbség akkor, amikor a szűrőt csatlakoztatjuk, majd B-A, amikor gyorsan kihúzzuk. Sőt, az ilyen „gyorstesztek” során a „B” valójában mintegy 50-60 másodperces „felfutást” mutat, vagyis, A-b-B. Írhatnám, hogy A-B-C, de a változás tényleg gyors, és nem is szeretném túlbonyolítani a folyamat leírását.

A „B” állapot eltart vagy egy napig is, amiről nem tudom eldönteni, hogy egy folyamatosan, lassan változó folyamat, vagy valamikor 20-24 óra környékén jön egy ugrásszerű változás, de egyszer csak azt vesszük észre, hogy más a hang, más a kép, mint amit előző nap a Power Filter bekötésekor kaptunk. Ezt nevezzük, „C” állapotnak.

Ha marad minden a helyén, nem húzzuk ki a tápvezetékét, akkor 4-5 nap múlva jelentkezik egy „D” állapot, amiről szintén nem tudom eldönteni, hogy folyamatos változás eredménye, vagy gyors szintlépés, de egyszer csak átlépi a változás mértéke az ingerküszöböt. Eme „D” állapot elérése, azaz, az idő, amíg kialakul, arra késztet, hogy ne akarjak A-B teszteket csinálni, ne akarjam a látogatóimnak a készüléket leválasztani a tápellátásról még ideiglenesen sem. (Megértéseteket hálásan köszönöm.)

Nem untatlak titeket az A-C állapotokkal – és különben is valóján az USB Harmonizer a blogcikk tárgya -, ezért csak a végeredmény, amit szintén ki fogok „hegyezni” a TV-képre.

A D-állapotot elérve sztereó zenehallgatáskor a hangok egyértelműbben és minden irányban tágulva válnak le a hangsugárzókról. Az elhelyezésből adódóan a hangsugárzók a falakra vannak tolva, aminek a kevés előny mellett, főleg hátrányai vannak. Eme hátrányok bizony, jelentősen csökkentek. Nehéz elhinni, nehéz befogadni, de a tér már nem csak előre, a hallgatóság irányába épül fel, hanem némileg megnyílt a hátsó fal, és már-már érzékelni lehet a hátrafelé lévő hangszereket, zenészeket, hátsó légteret.

Nagyon érdekes, hogy olyan, mintha csökkent volna a hangerő, ami nem (lehet) igaz, viszont jelentősen csökkent a torzítás, ami azt eredményezi, hogy zenét hallgatva, filmet nézve sokkal feljebb „tekerhető” a hangerő anélkül, hogy az zavaróvá válna. Eme jelenségre kaptam egy nagyon érdekes magyarázatot is, a megszűnő torzítások mellett. Mivel a megjelenített légtér megnőtt, ezért ugyanaz a hangtömeg nagyobb légtérben oszlik el, amiből az következik, hogy az „egységre” jutó energia kisebb – ergo, tekerhetjük bátran a hangerőszabályozót.

A felső tartományban egyértelmű, hogy megjelennek, kiválnak a „zajból” apró részletek, rezdülések, lecsengések, alul pedig eltűnik a basszustartományban lévő, és a közeli hátsó fal számlájára írt „púp”.

Öt csatorna hallgatása (házimozi) esetén eddig sem volt igényem további hangcsatornák elhelyezésére, de a Power Filter használatával ismét rá kellett csodálkoznom arra, hogy valójában fogalmunk sincs, milyen sok lehetőség, milyen sok ki nem nyert információ „ragadt” a bizonyos körökben lesajnált ám ésszel és minőséggel kialakított „öt csatornában”.

Megosztom:

Comments

1 comments