Alkalmazott és művészi fotográfia 25 magyar lemezborítón

Egyéb

Alkalmazott és művészi fotográfia a 80’as évek végéig kiadott hazai beat- rock, hanglemezek borítóin.

English language can be selected in upper left corner (British flag).  Az 1960 as évekre a hazai reprodukciós és nyomda technológia már lehetővé tette a magas színvonalú hanglemez tasakok, borítók kiváló minőségben történő előállítását. A rock lemezek terén is felmerült mint az alkotók, a megrendelők és a piac részéről hasonló igény. Technikailag maga a hordozó felület is alkalmas a reprodukált művészi fotó igények kielégítésére. Mérete, nagysága pl. a kinyitható „Gate fold” borító, anyaga a karton simított, mázolt felületével lehetővé tette nyomtatáskor a fényképek finom árnyalatainak visszaadását. Mivel a beat, rockzene attitűdjében is hordozta a változást, adott volt hogy a borítók is tükrözzék azt a stílusos megjelenési formát amit illet egy rock zenekarhoz. Sajnos Magyarországon ezen a téren ismert okok miatt nem számíthattunk forradalmi alkotásokra. A „felsőbb” kontroll miatt nem volt ritka a már megjelent lemez bevonása sem (lásd Szörényi levente: Utazás c. albuma) A hatalom ilyen jellegű megnyilvánulásai igencsak fékezték a művészi kreativitást, ambíciókat. Azért az alkotók valamilyen szinten próbálták követni, sokan utánozták a külföldi trendeket, váltakozó eredménnyel.

A 70’- 80’-as évekre, főleg a zenei és képzőművészeti műfajok közt átjáró művészek hatására, megjelentek az egyénibb, sajátságos megjelenésű hanglemezborítók.  

A 60’as évek divatos irányzata, a pop art jelent meg az első beat „nagylemez” LP az „Ezek a fiatalok” c. film zenéjét tartalmazó albumon. Az alkotó a filmben szereplő zenekarokat, énekeseket, durván keményített fotografikával, sárga alapon feketével jelenítette meg. Ezzel a munkájával Máté András jellemzően le sem tagadhatta plakáttervező mivoltát.

A „Bolond város” c. nagylemezére a Neoton együttest Szipál Péter fotózta. A ki keményített tónustalan képekből színezett fotografika, szürreális montázs készült, kiegészítve többek közt Mona Lisa, Brigitte Bardot, és Ringo Star portréival.

Az erőteljes, durván szép koncert fotókkal nagyon jó lett a Bergendy együttes cím nélküli lemeze. Berend Iván narancs alapon, fekete fehér fotó montázsában azonos méretre nagyította a zenészekről készült koncert képeit. A különböző karakterű képek együttesükben mutatják a forró koncert hangulatot.

Itthon az elsőként kiadott dupla Bergendy együttes lemeze a „Hétfő (Hét-fő)” fotós megbízatását Dozvald János kapta. A montázson az aluljáró lépcsőjén lefelé igyekvő szürke, fekete fehér tömeget ábrázoló fotóra van be vágva a zenekar, méghozzá színesben, így tűnve ki a tömegből.

Az első Metró nagy lemez borítófotóját Alapfy Attila készítette, amit aztán különböző tónus módosító eljárásokkal megdolgoztak, hogy azt a vörös erőteljes szint megkapja. Ma már a Photoshoppal szűrőkkel gyerekjáték egy ilyen hasonló effektus létrehozása, de az analóg fotózás korában a szolarizáció, és más különleges hatások létrehozása komoly munkát, felkészültséget igényelt.

A Metró együttes második nagy lemezének koncert fotói rendkívül izgalmasra sikerültek. A színes, jobbára vörös színpadi megvilágítás mellett készültek Csák Miklós felvételei, melyeket fehér kerettel, harmonikusan illesztettek be a vöröseskék kifutó tónusba.

Szintén a korszak divatos stílusába sorolhatjuk a könnyedén játékosra sikerült „Illések és pofonok” LP kihajtható tasakját. Szyksznian Wanda munkáján nem is az elszórtan beillesztett portré fotók játszák a főszerepet, hanem a pop- artos, enyhén pszichedelikus mértani alakzatok.

Zaránd Gyula alkotása az Omega együttes 10 000 lépés c. lemezének kihajtható borítóján egy érdekes pszcihedelikus alkotás. Az egymásra és a lombok közé vetített sejtelmes arcképekkel jelenítette meg az együttes tagjait. A kinyitható borító belsőn egy barlangban a „Petróleum lámpa” vöröslő fényénél különleges, nem éppen a rockzenére jellemző hangszerekkel a kézben láthatjuk a zenekart. A lemez tartalmazott még a rajongók nagy örömére, Beller Iván portréival egy posztert is az együttes tagjairól. Ebben az esetben is tetten érhető a Beatles hatása a műfajra, ugyanis a „White Album” szintén tartalmazott a fiúkról egy kiváló portré sorozatot.


A Hungaria együttes „Koncert a Marson” LP elő és hátoldalán található fotók Zaránd Gyula művei. A Pál-völgyi- barlang szolgált a normál megvilágítással készült képek helyszínéül, talán így jelképezve a Mars kihaltságát. A kopár sziklák közt üdítőnek hat a zenészek korhű színes, tarka „hippis” ruházata.

Klasszikus, arányosan komponált stabil csoportkép Féner Tamás felvétele a Locomotív GT együttesről. A zenekar tagjai első lemezükön, ünnepélyesen, jól öltözötten, színes öltönyökben feszítenek. Egy lovagvár dísztermében, beállítottan néz velünk farkasszemet a négy „trubadúr”. Mindezt akár egy klasszikus festményen, arany keretben láthatjuk.

Huschit János felvételén, a Skorpió zenekar homogén kék háttér előtt eklektikusan öltözve, de mégis lazán, rock sztárokhoz illően színes nemes anyagokban, bársonyban, selyemben jelenik meg „Rohanás” c. bemutatkozó albumán.

Szép, romantikus fotó Beller Iván portréja Koncz Zsuzsáról az énekesnő „Szerelem” című az Illés együttessel közös lemezén. A tasak hátoldalán pedig a művésznő meglehetősen szexi pózban, fekete nylon harisnyában, buja tincsekkel takart arccal utal a lemez címére.

Szerencsére a Syrius együttes az Ausztráliában először megjelent, majd itthon kiadott „Az ördög álarcosbálja” nagylemeze nem követte az első kiadás meglehetősen szimpla borító kivitelét. A borító eleje hatásos fotografikus montázs, a tasak hátoldalán pedig a zenészek kitűnő, izgalmas, előadásukban elmélyedt fekete- fehér képeit láthatjuk. A borító Berend Iván alkotása.

A Syrius második „Széttört álmok” c. lemezén Alapfy András fotói eléggé egyértelműen ábrázolják a széttört álmokat. Az elő oldalon áll a peronon egy ifjú hölgy, a hátoldalon meg már az üres helyszínről kiguruló szerelvényt láthatjuk. Mindezt szépia színben, ami enyhe romantikával a kénmájjal barnított századfordulós képek hangulatát idézi.

A Fonográf együttes FG4 borítóján környezetvédelmi kérdéseket vet fel. A montázs előterében a zenekar kitelepülve a városból, camping bútorzaton ülve próbálja magát jól érezni. Ugyanakkor a háttérben egy gyártelep füstöt okádva mérgezi a földünket, ami ott lebeg a kép közepén. Az ötlet nem valami eredeti, hasonlót láthattunk a Supertramp együttes 1975- ben kiadott Crisis? What Crisis? lemezborítóján.

Szépen világított tónusgazdag fekete fehér fotót találunk Cseh Tamás és Másik János „Levél nővéremnek” album borítóján. A kettős portré, Gink Károly felvétele, mélység élessége az első arcra fokuszál, míg a hátsó arc kissé életlen, de lágyságában mégis rendkívül érzékenyen mutatja be az énekest. A borító kép fényes fóliával laminálva hangulatában, megjelenésével olyan mintha egy valódi fekete fehér fényképet látnánk.

Cseh Tamás „Fehér babák takarodója” c. hanglemezén Vető János, akárcsak az „Antoine és Desiré” borítóján is a jellegzetes eszközeivel dolgozott, amelyek a monokróm kékre (cianotípia) színezett fotók, a tipográfia pedig az írógép betűk alkalmazása.

Vető János neoavantgard fotói a Piramis 3. lemezén jelentek meg a zenekarról. Itt a fekete- fehér fotók részletfelvételekként készültek az együttes tagjairól, és aztán érdekes formában összerakva, új értelmet kapva jelennek meg.

A „bakancsos” Edda együttes első lemezén a zenekar által tudatosan felvállalt munkásosztálybeli megjelenését érzékletesen mutatja a borító kollázs. Középen Hegedűs György fotója az öntöde fényénél rágyújtó svájci sapkás munkás arcképe telitalálat. A rozsdás vaslemezből durván kivágott „Edda” felirat szintén.

Az A.E, Bizottság első lemeze a Kalandra fel!! Ahol a szürreálisan összeállított borító közepén Szilágyi Lenke meglehetősen titokzatos, súlyos hangulatú fotója található. A szándékosan infantilis tipográfia sem tudja feloldani a fekete fehér kép komorságát.

Jung Zseni csodálatos, időtlen szépségű női hátakt fotóját választotta a Kormorán együttes „Szerelmes énekek” lemezére. A lágy, szórt fényű színes kép átlós kompozíciója arányosan kitölti kifutóra a borító méretét.

Deák „Bill” Gyuláról Lugosi Lugo László készített rendhagyó, archaikus hatású portrét a „Bűnön, börtönön, bánaton túl” című, ritkaság számba menő hanglemezére. Az énekes a koszlott rácsos ablak mögül melankolikusan, egykedvűen tekint ránk.

A Tátrai Band „Kísértés” nagylemezét Tóth György aktfotója díszíti. A képet széles fehér keret övezi, kiemelve a fekete fehér fotó szépségét. A modell gyönyörű arca és világos alakja kitűnik a sötét háttérből, és ahogy egy rock lemezhez illik, a motoros bőrdzseki és a díszes fülbevaló nem sok mindent takar.

Az 1987 -ben tartott „Gitárpárbaj” hanglemez borító fotóját nagyon leleményesen oldotta meg Vértes György. A koncerten részt vevő „párbajozó” zenészek polaroid portréit az illető muzsikus, gitárjának húrjai közé illesztette. Ily módon, kép a képben jelezte a zenészek tulajdonát, kötődésüket a saját hangszerükhöz.

Ízig -vérig rock koncert fotók a Dinamit együttes első lemezborítóján lévő, tökéletesen komponált Díner Tamás felvételek. A magas érzékenységű film szemcsézettsége, a tüzes színek, a bemozdult alakok dinamikussága, nem csak a zenekar nevére utal, hanem a zenészek energikusságára, a koncert ki robbanó hangulatára.

László András, Rockmúzeum

Megosztom:

Comments

2 comments

  • Gábor

    Jó kis gyűjtés, köszi! Egy apró észrevétel, „A rozsdás vaslemezből durván ki vágott „Edda” felirat szintén.” A „kivágott” szót egybeírjuk.

  • Long

    Köszönöm – javítottam.